تولید لحیم نانوساختار عاری از سرب

طرح تولید لحیم نانوساختار SAC-Bi عاری از سرب در برنامه‌ی تجاری‌سازی فناوری نانو (Nano Match) قرار گرفته است. این طرح برای رفع مشکل ممنوعیت استفاده از سرب در صنعت الکترونیک ارائه شده است.

سرب یکی از عناصر سمی بوده که استفاده از آن به دلیل محدودیت‌های زیست محیطی در حال کاهش است. بسیاری از صنایع تلاش دارند تا جایگزین مناسبی برای سرب در محصولات و فرآیندهای خود پیدا کنند.

اخیراً طرحی در برنامه نانومچ ارائه شده که در آن لحیم نانوساختار عاری از سرب تولید شده است. مهندس رضا صیادی مسئول عملیات فنی و اجرایی و بازاریابی این طرح می‌گوید: « مهمترین کاربرد لحیم، در صنایع الکترونیک است که موجب اتصال دو بخش به هم می‌شود. از سال ۲۰۰۶ به دلیل مسائل زیست محیطی، استفاده از سرب در صنایع الکترونیک ممنوع شده است، بنابراین تحقیقات به سمت طراحی سیستم‌های جدید عاری از سرب سوق پیدا کرده است.»

 

وی درباره ماهیت این فناوری می‌گوید: « در میان لحیم‌های بدون سرب پایه قلع، ترکیب مس، نقره و قلع به عنوان پرکاربردترین لحیم آلیاژی مورد قبول واقع شده است اما با وجود ویژگی‌های مناسب از جمله دمای پایین ذوب، برخی مسائل نظیر افزایش قیمت به دلیل استفاده از نقره مانع از تجاری‌سازی این فناوری شده است. برای حل این مشکل، ما لحیم های SAC با درصد نقره پایین  تولید کردیم که درصد نقره آن بسیار کم بوده و در عین حال عملکرد بسیار خوبی دارد.»

صیادی می‌افزاید: « این لحیم به گونه‌ای طراحی شده که در حین انجام کار رسوبات نانوساختار از جنس بیسموت به همراه ترکیبات فلزی روی سطح شکل می‌گیرد که این کار منجر به بهبود خواص کششی لحیم می‌شود.»

از مزیت های این فناوری می‌توان به زیست‌ سازگاری و عدم سمی بودن، دمای ذوب پایین، هزینه تولید کم، خواص مکانیکی بهتر نسبت به لحیم‌های رایج و خواص اتصال مناسب اشاره کرد.