استفاده از نانوحسگرهای گرافنی در قفل‌های ایمن

شرکت هایدال با همکاری دانشگاه منچستر قصد دارد از نانوحسگرهای حاوی گرافن عامل‌دار در قفل‌های ایمن استفاده کند.

شرکت هایدال اعلام کرد که همکاری مشترکی با مرکز نوآوری مهندسی گرافن دانشگاه منچستر آغاز کرده‌است. هدف از این همکاری، کمک گرفتن از دانشگاه برای ارائه‌ی فناوری جدیدی به شرکت ولشور است.

در این پروژه قرار است از فناوری حسگری شرکت هایدال در قفل‌های ایمن شرکت ولشور استفاده شود. این فناوری، حسگری حاوی گرافن عامل‌دار است.

این حسگر پیش از این توسط مرکز نوآوری دانشگاه منچستر ساخته شده و در آن از گرافن عامل‌دار شرکت هایدال استفاده شده‌است. انتظار می‌رود که این پروژه در ماه دسامبر رونمایی شود.

منچستر را می‌توان مهد گرافن دانست؛ جایی که این ماده به جهانیان معرفی شد. ماده‌ای تک لایه که هدایت بالا و در عین سبک بودن استحکام قابل توجهی دارد. از این‌رو شرکت هایدال همکاری نزدیکی با دانشگاه منچستر دارد. همکاری شرکت هایدال با دانشگاه منچستر تنها به مرکز نوآوری مهندسی گرافن این دانشگاه محدود نمی‌شود.

هایدال با مؤسسه‌ی ملی گرافن نیز همکاری دارد؛ برای این کار تفاهم‌نامه‌ی همکاری مشترکی با این مؤسسه امضاء کرده است. گروه صنعتی هایدال روی تجاری‌سازی گرافن متمرکز بوده و با این تفاهم‌نامه به‌دنبال انجام پروژه‌های مشترک با مؤسسه‌ی ملی گرافن است تا از پتانسیل‌های طرفین به‌منظور ایجاد فرصت‌های جدید برای توسعه و تجاری‌سازی گرافن استفاده شود. مؤسسه‌ی ملی گرافن قصد دارد تا از فناوری پتنت‌شده‌ی هایدال استفاده کند. در این فناوری از راکتور پلاسمای ویژه برای تحقیق و توسعه استفاده شده تا گرافن عامل‌دار و دیگر نانومواد تولید شوند. از این مواد تولیدشده برای ساخت کامپوزیت‌ها، حسگرها، جوهرهای قابل چاپ، ابرخازن، لاستیک و الاستومر استفاده شده که افزودن این نانومواد موجب بهبود عملکرد محصول نهایی می‌شود. از فرصت‌های این همکاری مشترک می‌توان به بازار صنعت خودروسازی و هوافضا اشاره کرد. در این بین خودروهای بدون سرنشین نظامی از گزینه‌های اصلی برای استفاده از این فناوری هستند.