مسابقه طراحی و ساخت اسباب‌بازی‌های خلاقانه نانو

مسابقه طراحی و ساخت اسباب‌بازی‌های خلاقانه نانو

ششم بهمن‌ماه ۹۸، کارگاهی با موضوع کاربرد فناوری نانو در صنعت اسباب‌بازی برگزار می‌شود. پس از این کارگاه، علاقه‌مندان به شرکت در مسابقه طراحی و ساخت اسباب‌بازی‌های خلاقانه نانو می‌توانند طرح‌های پیشنهادی خود را تا ۲۸ بهمن‌ماه به دبیرخانه چالش ارائه دهند.

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو قصد دارد تا فراتر از حوزه‌های صنعتی و ساخت تجهیزات، کاربردهای فناوری نانو را در حوزه محصولات مصرفی نیز گسترش دهد. از آنجایی که یکی از دسته‌های مهم در سبد محصولات مصرفی خانوارها، اسباب‌بازی است، ستاد توسعه فناوری نانو قصد دارد تا در قالب مسابقه پیشِ رو و با همکاری ذی‌نفعان صنعت اسباب‌بازی کشور، کاربردهای فناوری نانو را در طراحی و ساخت اسباب‌بازی توسعه دهد. در این راستا ابتدا کارگاهی با هدف نزدیک کردن ذهن‌های طراحان اسباب‌بازی و متخصصان نانوفناوری برگزار خواهد شد. سپس علاقه‌مندان طرح‌های خود را در سامانه آی‌چلنج ثبت می‌کنند و منتظر اعلام نتایج داوری می‌مانند. برگزیدگان این مرحله جهت ساخت نمونه اولیه طرح خود، حمایت‌های نقدی و غیرنقدی دریافت می‌کنند. در انتها نمونه‌های ساخته شده داوری می‌شوند و به برگزیده نهایی مسابقه، ۲۰ میلیون تومان جایزه اعطا می‌شود. ضمن اینکه سه طرح برتر می‌توانند تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان از تسهیلات تجاری‌سازی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو بهره‌مند شوند.

سابقه «طراحی و ساخت اسباب‌بازی‌های خلاقانه نانو» در سه محور اصلی کاهش هزینه تولید اسباب‌بازی‌ها به کمک فناوری نانو، افزایش کیفیت اسباب‌بازی‌ها با استفاده از فناوری نانو و طراحی و ساخت اسباب‌بازی جدید بر پایه یکی از کاربردهای فناوری نانو پذیرای طرح‌ها است.

برای نمونه می‌توان از ویژگی‌های سبک‌سازی، استحکام‌بخشی، ضدباکتری، ضدحریق، آب‌گریزی، آب‌دوستی، آنتی‌استاتیک، چاپ‌پذیری، رنگ‌پذیری، ضدسایش و… که ناشی از به‌کارگیری فناوری نانو هستند، استفاده کرد. این مسابقه محدودیتی در خصوص خانواده اسباب‌بازی، گروه سنی و جنسیت ندارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه آیچلنج مراجعه کنید.