برگزاری سومین نشست کارگروه تخصصی ایمنی نانو

سومین نشست کارگروه تخصصی ایمنی نانو با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف در ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو برگزار شد. در این نشست نمایندگانی از وزرات بهداشت، وزارت علوم، سازمان استاندارد، سازمان محیط‌زیست، وزارت کشاورزی، وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی، شبکه ایمنی نانو ایران و گروه استاندارد و ایمنی ستاد نانو شرکت داشتند.

بر اساس ماده ۱۶ سند «گسترش کاربرد فناوری نانو در افق ۱۴۰۴» مصوبه هیئت وزیران، کارگروه تخصصی ایمنی کاربرد فناوری نانو با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، علوم تحقیقات و فناوری، سازمان‌های حفاظت محیط‌زیست و ملی استاندارد ایران و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و در محل ستاد تشکیل می­‌شود. این کار گروه اعمال و واپایش کنترل‌های ایمنی (از منظر زیست محیطی و بهداشتی) و تنظیم ضوابط مورد نیاز را طریق دستگاه‌های اجرایی مسئول و مراجع ذیربط پیگیری می­‌کند.

سومین جلسه این کارگروه با حضور نمایندگان وزارت بهداشت (دکتر وطن‌پور مدیر دفتر توسعه سلامت وزارت بهداشت)، وزارت علوم (دکتر قهاری سرپرست گروه نانو فناوری پژوهشگاه رنگ)، سازمان استاندارد (دکتر سالاروند رئیس پژوهشکده شیمی و پتروشیمی پژوهشگاه استاندارد) و سازمان محیط‌زیست (مهندس عین قلایی مشاور معاونت محیط‌زیست انسانی سازمان) و همچنین نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی (دکتر شهبازی عضو هیئت‌علمی موسسه تحقیقات خاک و آب و رییس زیرکمیته استاندارد کمیته فناوری نانو وزارت جهاد کشاورزی و دکتر معتمدی عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی) و نماینده وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی (مهندس حسنی رییس اداره تدوین آیین‌نامه ها و دستورالعمل‌های ایمنی) و مدیر شبکه ایمنی نانو ایران (دکتر قاضی) و گروه استاندارد و ایمنی ستاد نانو (دکتر بیت‌الهی و مهندس پوی‌پوی و دکتر احمدی) در تاریخ ۲۴ خردادماه در ستاد برگزار شد.

در ابتدای جلسه دکتر قهاری، نماینده محترم وزارت علوم تحقیقات و فناوری، ارائه‌ای از فعالیت‌های این وزارت‌خانه در حوزه HSE داشتند. پس از آن دکتر بیت‌­الهی به لزوم ارزیابی دقیق آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در دانشگاه‌ها از منظر ایمنی نانو اشاره کردند. این مهم، نیازمند الگوی ملی ارزیابی، ممیزی و مدیریت ایمنی آزمایشگاه‌های نانو در دانشگاه‌های کشور است. ستاد نانو می­‌تواند با همکاری وزارت علوم کمیته مشترکی برای تهیه این برنامه ملی تشکیل دهد تا بتوان به مرور زمان و با یک برنامه مدون این برنامه را گام به گام عملیاتی کرد. مهندس عین قلایی ضمن تایید موارد مطرح شده و لزوم تدوین دستورالعمل‌های HSE در حوزه نانو خواستار تعامل و هماهنگی بیشتر دستگاه‌های ذیربط دستگاه‌های عضو کارگروه شدند.

در ادامه دکتر سالاروند نماینده محترم سازمان استاندارد، به ارائه فعالیت‌های انجام شده توسط سازمان استاندارد در فناوری نانو پرداختند. همچنین پیشنهاد دادند که برای جلوگیری از موازی کاری و کاهش هزینه‌ها در دستگاه‌ها، حوزه های مشترک بین دستگاه‌ها در نظر گرفته شده و با همفکری با هم دستورالعمل‌های لازم تهیه شوند تا برای دستگاه‌های مختلف قابل کارکرد باشند. دکتر بیت‌الهی جهت تدوین استاندارد ملی در حوزه ایمنی نانو با همکاری هریک از سازمان‌ها اعلام آمادگی کردند.