عرضه دستگاه پردازش پلاسمایی سطح و پوشش‌دهی فیزیکی و شیمیایی بخار

شرکت دانش‌بنیان دانش‌پویان ساتیا در حال حاضر پلاسما کلینر (دستگاه پردازش پلاسمایی سطح) و دستگاه لایه‌نشانی شیمیایی بخار به کمک پلاسما را تولید و به بازار عرضه می‌کند.

فعالیت‌های ۱۵ ساله آزمایشگاه پلاسما در دانشگاه شهید بهشتی در حوزه‌های مختلف علمی و تحقیقاتی منجر به تأسیس شرکت دانش‌بنیان دانش‌پویان ساتیا در حوزه پلاسما شده است.

این شرکت محصولات مختلفی از جمله پلاسما کلینر (دستگاه پردازش پلاسمایی سطح) و دستگاه لایه‌نشانی شیمیایی بخار به کمک پلاسما را تولید و به بازار عرضه می‌کند.

لایه‌نشانی شیمیایی بخار به‌کمک پلاسما (Plasma-enhance Chemical Vapor Deposition, PECVD) فرایندی است که در آن لایه‌های نازکی از مواد گوناگون در دمای پایین روی سطح زیرلایه نشانده می‌شوند. با توجه به اثر پلاسما در کاهش انرژی فعال‌سازی واکنش، دمای لایه‌نشانی می‌تواند به شکل چشم‌گیری کاهش یابد. این دستگاه در حوزه‌هایی نظیر انواع پوشش‌های قطعات الکترونیک، تزئینی، اپتیکی و ضدبازتابی در صنایع الکترونیک و اپتیک، ایجاد پوشش‌های آب‌دوست و آب‌گریز در صنایع نساجی، بهبود مقاومت به خوردگی قطعات در صنایع خودروسازی و هوافضا، انواع پوشش‌های حفاظتی در پزشکی، انواع پوشش‌های حسگری و در زمینه کشاورزی کاربرد دارد.

پلاسما کلینر روشی بدون رقیب برای از بین بردن عوامل میکروبی است؛ چرا که بسیاری از سورفکتانت‌های تهاجمی و حلال‌های آلی را می‌زداید و سطح یکنواختی را فراهم ‌می‌آورد. از این دستگاه برای  تمیزکاری سطوح پلیمری، فلزی و منسوجات، استریل کردن تجهیزات پزشکی، استریل مواد غذایی گران‌قیمت، تمیزکاری و فعال‌سازی قطعات خودرو، حکاکی سطوح، افزایش انرژی سطحی و آب‌دوستی و لایه‌نشانی استفاده می‌شود.

دستاوردهای ارزنده‌ای در زمینه کاربرد فناوری پلاسما با فعالیت بیش از ۱۰۰ پژوهشگر کارشناس ارشد و ۲۰ پژوهشگر دکتری در حوزه فیزیک و مهندسی پلاسما به‌دست آمده است. از جمله این تحقیقات، بررسی کاربردهای فناوری پلاسما در حوزه‌های محیط‌زیست، نفت و مهندسی شیمی، پزشکی و بیوتکنولوژی، مهندسی پلیمر و نساجی، علوم صنایع غذایی و مهندسی کشاورزی، مهندسی سطح و خوردگی، هوافضا و الکترونیک است. شرکت مهندسی ساتیا از متخصصان و برترین افراد در زمینه پلاسما در هیئت‌مدیره و کادر کاری خود بهره می‌برد.