سلاح جدید نانویی در جنگ با مقاومت آنتی‌بیوتیکی اَبرمیکروب‌ها

شرکت اوکونانو موفق به توسعه محصولی شده که می‌توان از آن برای مقابله با میکروب‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک استفاده کرد. این محصول حاوی نوعی نانومواد مهندسی شده است.

دنیا با رسیدن واکسن‌های کووید ۱۹ در اواخر سال ۲۰۲۰ نفس راحتی کشید. با این وجود هنوز یک تهدید بالقوه بزرگتر جهانی وجود دارد: ابرمیکروب‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها.

در ژوئیه سال گذشته، آدمیرال برت پی ژیریر، دستیار وزیر بهداشت در آمریکا، هشدار داد: «به اعتقاد من، مقاومت آنتی‌بیوتیکی تهدید اصلی این قرن است. در حقیقت، عفونت‌های ثانویه در بیماران کووید ۱۹ می‌تواند تعداد مرگ و میر را در همه‌گیری افزایش دهد و استفاده گسترده از آنتی‌بیوتیک‌ها نیز ممکن است مقاومت آنتی‌بیوتیکی را در سراسر جهان تسریع کند.»

اوکونانو (EVŌQ Nano) در یوتا معتقد است که با یک روش درمانی جدید به نام EVQ-218 به هدف از بین بردن ابرمیکروب‌ها نزدیک شده ‌است.

ماده اصلی ضدمیکروبی اوکونانو، EVQ-218 ، شامل نانوذرات مهندسی شده، کروی و غیریونی است که با روش پتنت شده‌ای موسوم به ATTOSTAT methodTM تولید شده‌اند.

یک مطالعه اخیر در بیمارستان کودکان سیاتل و دانشگاه واشنگتن (UW)، که بخشی از آن توسط بودجه بنیاد فیبروز سیستیک تأمین شده‌است، نشان داد EVQ-218 60 پاتوژن‌ها را در شرایط آزمایشگاهی، بسیاری از خطرناک‌ترین پاتوژن‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک در جهان را از بین می‌برد.

تسا و الیزا پارکینسون یکی از انگیزه‌های اصلی فعالیت شرکت اوکونانو هستند. تسا دانشجوی سال اول UVU است و خواهرش الیزا، دانشجوی سال دوم دبیرستان وودز کراس است. هر دو مبتلا به فیبروز کیستیک (CF) هستند.

CF نوعی اختلال ژنتیکی است که بر سیستم‌های ریوی و گوارشی تأثیر می‌گذارد، مخاط ریه‌ها را ضخیم و متراکم می‌کند، مجاری تنفسی مرکزی را مسدود کرده و باعث رشد باکتری‌های مقاوم به دارو می‌شود. هر سه ماه، ریه‌های تسا و الیزا آزمایش می‌شوند.

پدر تسا و الیزا، دیوید، از سال ۲۰۰۴ از فعالان بنیاد فیبروز سیستیک در یوتا و آیداهو بوده است. پارکینسون در حال حاضر رئیس هیئت مدیره اوکونانو است.

آزمایش انجام شده روی EVQ-218 پارکینسون را امیدوار می‌کند. وی می‌گوید: «ما تا زمانی که بیماران CF و خانواده‌ها دیگر مجبور نباشند از ترس این عفونت‌های وحشتناک زندگی کنند، جلو خواهیم رفت و به هدف‌مان خواهیم رسید.»

ذرات مهندسی شده در شرکت اوکونانو بین چهار تا ۱۰ نانومتر هستند. تحقیقات دانشگاه واشنگتن نشان داد EVQ-218 همچنین در بیوفیلم نفوذ می‌کند‌، سدی محافظتی که به باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک اطراف خود ایجاد می‌کنند. مطالعات اوکونانو تا به امروز نشان می‌دهد EVQ-218 منجر به جهش‌هایی نخواهد شد که می‌توانند باعث مقاومت دارویی در باکتری‌ها شوند.

اوکونانو مطالعات سم‌شناسی پیش بالینی و همچنین جلساتی را با سازمان غذا و داروی آمریکا برای ورود رسمی به مسیر پیچیده توسعه دارو، آغاز کرده است. اسکات موریسون مدیر اجرایی اوکونانو، می‌داند که تیمش در EVQ-218 چیز ویژه‌ای دارد.

موریسون توضیح می‌دهد: «نانوذرات ما بی‌نظیر هستند. برخلاف نانومواد دیگر، ذرات ما غیرسمی بوده و در محلول‌های آبی تجمع نمی‌یابند و متلاشی نمی‌شوند.»