همکاری مشترک برای تجاری‌سازی کامپیوتر کوانتومی

شرکت آکسفورد اینسترومنت نانوساینس (Oxford Instruments NanoScience) با حمایت مالی بنیاد نوآوری بریتانیا در سه پروژه مختلف توسعه کامپیوتر کوانتومی مشارکت می‌کند.

شرکت آکسفورد اینسترومنت نانوساینس با بودجه ۶٫۸ میلیون پوندی قرار است همکاری مشترکی را با SEEQC آغاز ‌کند. این پروژه برای ساخت یک کامپیوتر کوانتومی  مقیاس‌پذیر تجاری برای شرکت علم و فناوری مرک (Merck) در دارمشتات آلمان تعریف شده است. SEEQC با ارائه تخصص مهندسی برودتی خود و یک کرایواستات سفارشی با قابلیت‌های منحصر به فرد، می‌تواند پلتفرم کامپیوتر کوانتومی را برای مرک بسازد تا به آن‌ها کمک کند در تحقیق و توسعه نسل بعدی درمان‌های دارویی و مواد عملکردی پیشرفت کنند.

علاوه براین، شرکت آکسفورد اینسترومنت نانوساینس با شرکت کوانتوم موشن در پروژه‌ای به‌نام Altnaharra با بودجه ۵٫۷ میلیون پوندی همکاری کرده است، شرکتی که روی توسعه فناوری محاسبات کوانتومی با استفاده از مدارهای ابررسانا، تله یونی و کیوبیت‌های اسپین تمرکز دارد. موضوع اصلی این پروژه توسعه کرایوالکترونیک برای مدارهای کوانتومی است و توسعه تراشه‌های برودتی را برای کنترل و بازخوانی کیوبیت یکپارچه، که در یک پلتفرم استاندارد فلز-اکسید-نیمه هادی (CMOS) ساخته می‌شوند، هدف قرار خواهد داد.

همچنین شرکت آکسفورد اینسترومنت نانوساینس پروژه‌ای با بودجه ۶٫۵ میلیون پوندی به رهبری sureCore دارد که بر توسعه الکترونیک Cryo-CMOS تمرکز دارد و امکان توسعه حافظه برای کنترل و اندازه‌گیری کیوبیت‌ها فراهم می‌کند. این کار برای ساده‌سازی معماری و کاهش تعداد سیم‌ها برای پردازشگر اطلاعات کوانتومی است، عواملی که مقیاس‌پذیری دستگاه‌های کوانتومی آینده را محدود می‌کنند. همچنین به کاهش هزینه‌های کنترل کیوبیت فعلی کمک می‌کند. این کنسرسیوم کیت‌های طراحی فرآیند لازم را برای تسهیل طراحی مدارهای CMOS مبتنی بر سیلیکون بهینه‌سازی شده برای کاربردهای محاسباتی کوانتومی و عملکرد در دماهای برودتی را ایجاد خواهد کرد، در حالی که با استفاده از ریخته‌گری‌های معمولی تولید می‌شوند. شرکت آکسفورد اینسترومنت نانوساینس با ارائه تخصص طراحی برودتی برای تسهیل راه‌حل‌های Cryo-CMOS برای قوانین طراحی جدید، از این تلاش حمایت خواهد کرد.

متیو مارتین، مدیر مهندسی در شرکت آکسفورد اینسترومنت نانوساینس می‌گوید: «ما خوشحالیم که در سه پروژه بزرگ بنیاد نوآوری بریتانیا شریک مستقیم هستیم تا تجاری‌سازی محاسبات کوانتومی را برای برنامه‌های کاربردی معنادار سازمانی نزدیک‌تر کنیم. با سابقه اثبات شده خود در ارائه فناوری پیچیده، ما می‌توانیم با سازمان‌های پیشرو برای تسریع تحقیقات و کشف در صنایع حیاتی مانند داروسازی شریک شویم. ما مشتاقانه منتظر کار با Quantum Motion، sureCore و SEEQC هستیم و همچنین به رشد مشارکت‌های بین المللی خود برای ارائه نقشه راه فناوری ادامه خواهیم داد. در مجموع، تجمیع مهارت‌های پیشرو در جهان، چالش‌های افزایش مقیاس و تجاری‌سازی فناوری کامپیوترهای کوانتومی را حل می‌کند و اجرای محاسبات کوانتومی را در دنیای واقعی امکان‌پذیر خواهد کرد.»