خواص زیره و هل سبز با نانویی شدن ارتقا می‌یابد

مهدی احمدی مدیرعامل شرکت جستجوگران نانو صنعت می‌گوید که خواص گیاهان دارویی با نانویی شدن ابعاد عصاره‌ها، افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند به طوری که در برخی خواص ما شاهد بهبود ۱۰ برابری عملکرد نسبت به عصاره‌های معمولی هستیم.

جستجوگران نانو صنعت یکی از شرکت‌هایی است که به دنبال استفاده از فناوری‌نانو در حوزه گیاهان دارویی و طعم‌دهنده‌های طبیعی است. این شرکت فناوری طعم‌دهنده‌های طبیعی نانویی را توسعه داده و به دنبال عرضه این محصولات در بازار است.

مهدی احمدی مدیرعامل جستجوگران نانو صنعت درباره مزیت فناوری‌نانو در این حوزه می‌گوید: «با نانویی شدن ابعاد ذرات عصاره گیاهان برخی از خواص بالقوه آن‌ها به صورت بالفعل در آمده و برخی ویژگی‌های مفید این عصاره افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند. برای مثال ما شاهد افزایش ده برابری خواص آنتی‌باکتریال در یکی از این عصاره‌های نانویی بودیم. کاهش ابعاد ذرات به مقیاس نانو موجب افزایش عمق نفوذ این ذرات می‌شود از این رو ما اقدام به فرمولاسیون ۳۰ نوع عصاره گیاه کردیم و در این مسیر چند پروژه دانشجویی نیز تعریف شد.»

مهندس احمدی می‌افزاید: «ما به دنبال کاربرد صنعتی این نانوساختارها هستیم، چندی پیش یکی از فرمولاسیون‌های خود را به سازمان دامپزشکی معرفی کردیم که می‌توانست ماندگاری محصولات پروتئینی را افزایش دهد. سازمان دامپزشکی نیز یکی از شرکت‌های بسته‌بندی فرآورده‌های پروتئینی را به ما معرفی کرد و به صورت پایلوت این فرمولاسیون برای افزایش ماندگاری گوشت گاو، گوسفند و مرغ در بسته‌بندی‌ها مورد آزمایش قرار گرفت. پس از اسپری شدن این فرمولاسیون نانویی حاوی عصاره گیاه، ماندگاری این محصولات از ۴ روز به ۶ روز افزایش یافت. پس از کسب این نتایج به دنبال پیاده‌سازی این فناوری در صنعت هستیم.»

مدیرعامل جستجوگران نانو صنعت می‌گوید: «به سراغ صنایع دیگر نیز رفته‌ایم. با یکی از شرکت‌ها برای تولید نبات طعم‌دار وارد مذاکره شده‌ایم تا از این اسانس‌های نانویی به عنوان روکش روی نبات استفاده شود. با یکی از تولیدکنندگان خمیردندان وارد همکاری شده‌ایم تا از این طعم‌دهنده‌ها در تولید خمیردندان استفاده شود. به دنبال افزایش ماندگاری و بهبود کیفیت سس‌های کچاپ در صنعت هستیم.»

به اعتقاد این دانش آموخته رشته صنایع غذایی دانشـگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، این فناوری طعم‌دهنده‌های نانویی بر پایه گیاهان دارویی پتانسیل وسیعی برای استفاده در صنایع مختلف دارد.