اکسید گرافن تجاری‌سازی شد/ عرضه چند محصول و پلتفرم با اکسید گرافن

مدیر هلدینگ ابتکار صنعت مرصوص از تولید و تجاری‌سازی اکسید گرافن و مشتقات آن خبر داد که موجب تولید و توسعه فناوری‌های مختلفی نظیر کیت‌های تشخیصی و رنگ شده است.

یوسف امرالهی، مدیر هلدینگ ابتکار صنعت مرصوص می‌گوید: «تولید اکسیدگرافن را در مقیاس صنعتی شروع‌کرده‌ایم و از آن در محصولات مختلف استفاده می‌کنیم. یکی از کاربردهای اکسیدگرافن در تولید رنگ است. کیانارنگ نام برند رنگ‌های ما است که در آن از این نانومواد استفاده شده است. این رنگ‌ها به دلیل نانویی بودن در برابر انواع میکرواورگانیسم‌ها و عوامل بیماری‌زا مقاوم است، فاقد بو بوده و حساسیتی ایجاد نمی‌کند. یکی از ویژگی‌های این رنگ، عدم رهایش نانوذرات در محیط و ماندگاری بالای آن است. مورفولوژی نانوصفحه‌ای بودن ترکیب آنتی‌باکتریال در این رنگ موجب می‌شود تا باکتری به صورت فیزیکی با رنگ درگیر شده و از بین برود. این رنگ‌ها از سرعت خشک شدن بالایی نیز برخوردار هستند. تولید این رنگ‌ها از مدت‌ها قبل اغاز شده و عرضه آن نیز انجام شده است. به زودی و احتمالا تا دو ماه دیگر صادرات این رنگ‌ها به افغانستان انجام خواهد شد.»

وی افزود: «از اکسیدگرافن در صنعت باتری‌سازی نیز استفاده می‌شود، در حال حاضر با یک شرکت باتری‌سازی برای توسعه باتری‌های نانویی وارد همکاری شده‌ایم. همچنین برای تولید پوشش‌های بیمارستانی نیز فعالیت‌هایی صورت گرفته است. یکی از کاربردهای این نانومواد در ساخت کیت‌ها است. نانوحسگری حاوی اکسید گرافن تولید شده است که دو پتنت نیز در دفتر اختراعات آمریکا برای این فناوری به ثبت رسیده و ۱۵ مقاله ISI نیز ماحصل تحقیقات روی این نانوحسگر بوده است.»

مدیر هلدینگ ابتکار صنعت مرصوص گفت: «در حال حاضر هفته‌ای ۶ کیلو اکسید گرافن تولید می‌کنیم که در حال توسعه خط تولید و اضافه کردن راکتور جدید هستیم. با اضافه شدن راکتور جدید، ظرفیت تولید ما ۶ کیلو دیگر افزایش می‌یابد.»

وی افزود: «دنیا در حال گذر از سیلیکون به سوی کربن است، کربن در مقیاس نانومتری خواص ویژه‌ای دارد. اکسیدگرافن به صورت عایق است اما زمانی که احیاء می‌شود، به حالت ابررسانا در می‌آید. همین ویژگی‌ها موجب جذابیت ترکیبات کربنی می‌شود.»

علاقه‌مندان می‌توانند از غرفه ابتکار صنعت مرصوص در سالن ملل، پاویون نانومچ بازدید کنند.