نتایج موفقیت‌آمیز کارآزمایی بالینی روی واکسن ضدکرونا مبتنی بر لیپوزوم

سیستم واکسن SNAP متعلق به شرکت پاپ بیوتکنولوژیز (POP Biotechnologies) در یک کارآزمایی بالینی فاز II برای مقابله با کرونا ایمن و مؤثر بوده است.

پاپ بیوتکنولوژی استارتاپ زیست‌دارویی مستقر در نیویورک است، که از انتشار نتایج تجزیه و تحلیل کارآزمایی بالینی فاز ۲ Eucorvac-19 خبر می‌دهد. این محصول یک واکسن پروتئین نوترکیب بوده که برای مقابله با کووید ۱۹ قابل استفاده است. دراین واکسن، آنتی‌ژن دامنه (RBD) ویروس کرونا روی لیپوزوم‌های ایمونوژنیکی قرار داده شده است.

EUCORVAC-19 یک واکسن مبتنی بر RBD است که در آن از فناوری ذرات آنتی‌ژن نانولیپوزوم (SNAP) پاپ بیوتکنولوژی استفاده شده است. همچنین در این واکسن ترکیب کمکی اصلاح شده ژنتیکی E. coli Monophosphoryl Lipid A (ECML)، استفاده شده و تحویل همزمان آنتی ژن با کمکی، بسته‌بندی شده در قالب نانوذرات ایمونوژنیک و بدون پروتئین حامل را امکان‌پذیر می‌کند.

در این مطالعه بالینی فاز دوم ، ۲۲۹ شرکت‌کننده در پنج محل در کره جنوبی ثبت‌نام کردند. بزرگسالان سالم در سن ۱۹-۷۵ سال بدون قرار گرفتن در معرض کرونا از این واکسن استفاده کردند. شایع ترین عوارض جانبی حساسیت به محل تزریق درجه پایین و کم‌درد بود، در حالی که شایع ترین عوارض جانبی سیستمیک خستگی درجه پایین و سردرد بودند. هیچ ناهنجاری بالینی تشخیص داده نشده و هیچ عوارض جانبی جدی توسط Eucorvac-19 دیده نشده است. عوارض جانبی با دوز دوم افزایش نیافته است. در روز ۴۲، میانگین IgG IgG IgG به ترتیب ۸/۰ ، ۲۱۱ و ۵۹۰ واحد اتصال سنبله (BAU/میلی‌لیتر) بود.

داده های منتشر شده نشان می‌دهد که در این کارآزمایی، EUCORVAC-19 آنتی‌بادی‌های به خوبی تحمل شد. رویکرد منحصر به فرد لیپوزوم EUCORVAC-19، که فاقد هرگونه اجزای پروتئین ایمنی است، همراه با عدم افزایش عوارض جانبی نشان می‌دهد که احتمال استفاده از این پلتفرم واکسن در آینده وجود دارد.

جاناتان اسمیت بنیانگذار پاپ بیوتکنولوژی  می‌گوید: «این داده‌ها شواهد اساسی در مورد ارزش پلتفرم SNAP ارائه می‌دهد. این داده‌ها پشتیبانی ارزنده‌ای برای توسعه پلتفرم ما فراهم می‌کند و این امکان را برای ایجاد واکسن‌های جدید با پتانسیل کاهش رنج در سراسر جهان فراهم می‌کند.»

شرکت پاپ بیوتکنولوژی می‌گوید: «خصوصیات منحصر به فرد سیستم کمکی SNAP، تبدیل ساده آنتی‌ژن‌های پروتئینی را به ذرات ایمونوژنیک که با خیال راحت آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده ویروس را القا می‌کنند، امکان‌پذیر می‌کند. ما مشتاقانه منتظر مطالعه بیشتر این فناوری برای پیشگیری از Covid-19 و سایر بیماری‌ها هستیم.»

EUCORVAC-19 در مطالعات بالینی دو مرحله سوم در مطالعات همزمان در فیلیپین و جمهوری دموکراتیک کنگو در حال انجام است.