تولید گرافن از لاستیک‌های کهنه انجام می‌شود

نانوگرافن (Nanografen) یکی از شرکت‌های شریک پرچمداری گرافن (Graphene Flagship) است که در مرحله تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌نانو فعالیت دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۳ در کشور ترکیه ثبت شده و به دنبال یافتن راه‌های هوشمندانه برای بازیافت لاستیک‌های قدیمی و تولید گرافن است.

نانوگرافن با هدف بهبود سیستم‌های بازیافت و دوستدار محیط‌زیست وسایل نقلیه خودرویی، از لاستیک‌های زباله گرافن تولید می‌کند. نانوگرافن از این طریق، هزینه تولید گرافن را کاهش می‌دهد. استفاده از لاستیک‌های ضایعاتی به‌عنوان ماده اولیه و استفاده از فن‌آوری بازیافت، ارزان‌تر از سایر روش‌های تولید گرافن است. مسئولان نانوگرافن به تازگی نتایج کار خود را با طیف گسترده‌ای از سهامداران در JEC World 2023 به اشتراک گذاشتند، جایی که این شرکت همچنین فینالیست دریافت جایزه بود.

در حال حاضر مشکلات قابل توجهی در بازیافت لاستیک‌های زائد یا تایرهای کهنه وجود دارد. در واقع، لاستیک‌های ضایعاتی یکی از مشکل‌سازترین منابع ضایعات در جهان هستند، زیرا حجم زیادی دارند و همچنین حاوی طیف وسیعی از اجزای خطرناک زیست‌محیطی هستند. سوزاندن لاستیک‌ها کهنه برای دفع، دود زیادی تولید می کند که مواد شیمیایی سمی مانند مونوکسید کربن و اکسیدهای گوگرد را ایجاد می‌کند.

قبرستان‌های تایر نیز فضای فزاینده‌ای را در سراسر جهان اشغال می‌کنند، و بازیافت مکانیکی لاستیک‌ها در مقیاس کافی برای مقابله با مشکل انجام نمی‌شود. در همین حال، تکنیک‌های بازیافت حرارتی کارآمد نیستند.

این بدان معناست که استفاده مجدد نانوگرافن از لاستیک‌های زائد در واقع یک فرصت برای بازار ایجاد می‌کند. تبدیل لاستیک‌های زائد به کربن سیاه و گرافن، به احتمال تبدیل شدن گرافن به بخشی تأثیرگذار از بازار کامپوزیت‌های ترموپلاستیک منجر می‌شود. کامپوزیت‌های ترموپلاستیک در انواع صنایع از جمله هوافضا، نساجی، خودروسازی، ساخت و ساز، ذخیره انرژی، انرژی‌های تجدیدپذیر و بازدارنده‌های آتش استفاده می‌شوند.

نانوگرافن شروع به توسعه و تولید نمونه‌های اولیه قطعات سبک‌وزن خودروها کرده که با گرافن تقویت‌شده است و این قطعات قرار است در خودروهای الکتریکی استفاده شود.

قطعات تقویت شده با گرافن در خودروهای سبک وزن یک پیشرفت هیجان‌انگیز برای صنعت خودرو است. این قطعات مقرون به صرفه و همچنین به اندازه کافی سبک هستند که به کاهش وزن کلی خودرو کمک می‌کنند و در نتیجه میزان انرژی یا سوخت مورد نیاز برای تامین انرژی خودرو را کاهش می‌دهند. از این نظر، استفاده از آن‌ها در وسایل نقلیه باعث می‌شود این وسایل نقلیه سازگارتر با محیط زیست باشند.