جذب سرمایه یک‌ استارت‌آپ برای توسعه دستگاه نانوحباب‌ساز در ایرلند

جذب سرمایه یک‌ استارت‌آپ برای توسعه دستگاه نانوحباب‌ساز در ایرلند

استارت‌آپ نانوباکس (Nanobox) موفق به جذب سرمایه برای توسعه ژنراتور نانوحباب‌ساز خود شده است. این ژنراتور برای استفاده در حوزه‌های مختلف نظیر آبزی‌پروری ساخته شده است.

یک شرکت نوپای ایرلندی که توسعه‌دهنده فناوری است که در آن نانوحباب با مصرف برق بسیار کم تولید می‌شود، موفق به جذب سرمایه‌ی ۹۹ هزار یورویی(۷۸۶،۰۰۰ پوند) شده است. این سرمایه را یک کنسرسیوم سرمایه‌گذاری در اختیار این شرکت قرار داده است.

نانوباکس استارت‌آپی است که از کالج دانشگاه جذب سرمایه یک‌ استارت‌آپ برای توسعه دستگاه نانوحباب‌ساز در ایرلند(UCD) اسپین‌آف شده است. این شرکت قرار است از این بودجه برای توسعه محصول و انجام آزمایش‌های میدان در بخش آبزی‌پروری استفاده نماید.

مسئولان نانوباکس می‌گویند که این فناوری جدید و ثبت اختراع شده می‌تواند غلظت بالایی از نانوحباب را در محلول ایجاد کند که این نانوحباب‌ها به دلیل داشتن اکسیژن می‌توانند میزان اکسیژن آب را افزایش دهند. تجهیزات کمی برای تولید این نانوحباب‌ها لازم بوده و نانوحباب ایجاد شده نیز به قدری کوچک است که می‌تواند به سادگی بیشترین مقدار انتقال اکسیژن را انجام دهد.»

دکتر جان فاوییر از مدیران نانوباکس می‌گوید: «هدف ما این است که هزینه اکسیژن‌رسانی را به طور اساسی کاهش دهیم.»

جان فاوییر که از هم‌بنیان‌گذاران نانوباکس است با دکتر محمدرضا غنی، استاد مهندسی دانشگاه دوبلین همکاری دارد. فاوییر می‌گوید: «فناوری ما از یک میدان الکتریکی با ولتاژ کم استفاده می‌کند تا نانوحباب‌ها را به طور مستقیم در آب تولید کند. این دستگاه از انرژی کمتری نسبت به لامپ معمولی استفاده می‌کند. این نسل از دستگاه نانوحباب‌ساز متاثر از مواد جامد نبوده در نتیجه در برابر رسوب مقاومت می‌کند.»

حفظ غلظت اکسیژن محلول در آب تقریباً برای همه فرآیندهای بیولوژیکی کنترل شده بسیار مهم است. جان فاوییر  می‌گوید: «ما به طور منحصر به فرد نانوحباب‌ را از هوا تولید می‌کنیم که با اکسیژن غنی شده‌اند و انتقال اکسیژن را با کارایی۹۰ ٪ فراهم می‌کنند این در حالی است که در هوادهی‌های رایج این کارایی کمتر از ۲۰ درصد است. نانوحباب‌ها ماندگار هستند و به عنوان یک بافر اکسیژن عمل می‌کنند زیرا اکسیژن محلول توسط ماهی یا میکروب مصرف می‌شود.»

شرکت نانوباکس قصد دارد در ابتدا روی پرورش ماهی قزل‌آلا و بعد روی سایر آبزیان نظیر میگو متمرکز شود. این فناوری در ایرلند مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج آن تایید شده است.