سمینار آشنایی با فناوری نانو در کلاردشت برگزار شد

روز سه شنبه هشتم دی ماه، سمینار آشنایی با فناوری نانو در آموزش و پرورش کلاردشت برگزار شد.
در این سمینار آموزشی، مهندس احمدوند، دبیر کارگروه ترویج ستاد فناوری نانو، به تشریح مفاهیم و کاربردهای فناوری نانو و جایگاه این فناوری در ایران، برای مدیران و دبیران آموزش و پرورش کلاردشت پرداخت.


روز سه شنبه هشتم دی ماه، سمینار آشنایی با فناوری نانو در آموزش و پرورش کلاردشت برگزار شد.

در این سمینار آموزشی، مهندس احمدوند، دبیر کارگروه ترویج ستاد فناوری نانو، به تشریح مفاهیم و کاربردهای فناوری نانو و جایگاه این فناوری در ایران، برای مدیران و دبیران آموزش و پرورش کلاردشت پرداخت.

 ایشان فناور ی نانو را اینگونه تعریف کرد:
مواد در مقیاس نانو دارای خواص فیزیکی، شیمیایی و زیستی متفاوتی نسبت به مقیاس های بزرگتر هستند و می‌توان از این خواص در کاربردهای صنعتی متفاوتی استفاده کرد. توانایی شناخت این تفاوت رفتار در مقیاس نانو، و کنترل و بهره‌گیری از این خواص در تولید مواد، ابزار و سیستم‌ها را فناوری نانو می‌گویند.

احمدوند برخی از کاربردهای فناوری نانو در صنایع را این‌گونه برشمرد و در مورد هرکدام توضیحاتی ارائه کرد:

صنعت ساخت و ساز: بتن های سبک‌تر و مقاوم تر و بتن‌های مقاوم به نفوذ آب برای مقابله با پدیده خوردگی، شیشه‌ها، سرامیک‌ها و رنگ‌های خودتمیز شونده، شیشه‌های کنترل کننده انرژی برای جلوگیری از هدر رفتن گرمای داخل ساختمان‌ها و رنگ‌های عایق حرارت.

صنعت انرژی: افزایش کارآیی صفحات خورشیدی، کاهش مصرف سوخت با کاهش وزن خودرو به وسیله نانوکامپوزیت‌ها، کاهش اصطکاک و استهلاک خودرو با روغن موتورهای نانو.

پزشکی و بهداشت: دارورسانی با کمک نانوذرات و کاهش اثرات جانبی داروها، ارتقای روش‌ها و ابزار الات تشخیص بیماری، بهبود اندام‌های کاشتنی، استفاده از برخی نانوذرات برای آنتی باکتریال کردن تجهیزات پزشکی و فضاهای بیمارستانی.

صنعت نساجی: لباس‌های با خواص متنوعی همچون آنتی باکتریال، ضد آب و لک، ضد آتش و …

صنایع الکترونیک، کشاورزی و غذایی و خودرو، از دیگر صنایع مورد بحث در این سمینار بود.

بخش دوم این سمینار، به آشنایی با جایگاه فناوری نانو در ایران اختصاص داشت.

برخی از اطلاعاتی که در این بخش مطرح شد به صورت زیر است:

 ۱٫ سند ملی توسعه فناوری نانو درایران در سال ۱۳۸۴ تصویب شده است و طبق آن باید ایران تا سال ۱۳۹۴ به یکی از ۱۵ کشور برتر جهان در فناوری نانو تبدیل شود.

 ۲٫ محققان کشورمان طی چند سال گذشته جایگاه ایران در تولید علوم نانو را از رتبه ۶۰ در جهان به رتبه ۱۵ رسانده‌اند و ایران در تلاش است تا در دیگر شاخص‌ها نیز به چنین جایگاهی برسد.

 ۳٫ بیش از پنج هزار محقق در ایران هستند که هر کدام لااقل یک کار تحقیقاتی مرتبط با فناوری نانو انجام داه‌اند. اطلاعات تمامی این افراد در سایت ستاد نانو (www.nano.ir) وجود دارد.

 ۴٫ اطلاعات بیش از ۳۶۰۰ پایان نامه تحصیلات تکمیلی در زمینه فناوری نانو در بانک‌های اطلاعاتی سایت نانو وجود دارد.

 ۵٫ چندین محصول در کشورمان تولید می‌شود که یا کاملاً مبتنی بر فناوری نانو هستند یا با استفاده از این فناوری بهبود یافته‌اند.

 ایشان در پایان چند منبع برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فناوری نانو معرفی کردند که یکی از آنها که رایگان و به آسانی در اختیار همه قرار دارد، مجله نانو در پیام نمای شبکه دو سیما است. این مجله که هر هفته، سه مرتبه به‌روزرسانی می‌شود، در صفحه ۸۰۱ پیام نمای شبکه دو سیما قرار دارد و مسابقه‌ی آن هر هفته ۴۰ برنده دارد.