ارائه الکتروکاتالیست جدیدی برای پیل‌های سوختی

محققان آمریکایی موفق به ارائه الکتروکاتالیست جدیدی شدند که می‌تواند مصرف پلاتین را در تولید پیل‌های سوختی کاهش دهد. یافته آنها توسط شرکت ژاپنی کمکات، تولید کننده کاتالیست، و شرکت بازف، تولید کنند مواد شیمیایی تحت لیسانس قرار گرفته است.

شرکت ژاپنی کمکات، تولید کننده کاتالیست، به‌همراه شرکت بازف، تولید کنند مواد شیمیایی، الکتروکاتالیست‌هایی که توسط محققان دپارتمان انرژی در آزمایشگاه ملی بروکاون ساخته شده است را تحت لیسانس خود در آوردند. این الکتروکاتالیست‌ قادر است مصرف فلز گران‌بهای پلاتین را کاهش داده و اثربخشی پیل‌های سوختی را در خودروها افزایش دهند. همچنی این لیسانس شامل روش‌های تولید الکتروکاتالیست و دستگاه‌های مورد نیاز برای تولید آنها است.

پلاتین، الکتروکاتالیست بسیار کارایی در پیل‌های سوختی است اما کاتالیست‌های مبتنی بر پلاتین بسیار گران‌قیمت، ناپایدار و کم دوام هستند. این الکتروکاتالیست جدید بسیار فعال، پایدار و بادوام بوده در حالی که یک‌دهم کاتالیست‌های رایج در پیل‌های سوختی پلاتین دارد، بنابراین هزینه تولید آن نیز کم خواهد بود.

این کاتالیست حاوی نانوذرات پالادیوم یا آلیاژهای آن است که در اطراف آن پوسته‌ای به ضخامت یک اتم از فلز پلاتین ایجاد شده است. این ساختار پالادیوم/پلاتین احیاء اکسیژن را در سطح کاتد بهبود می‌دهد. این پیل سوختی از هیدروژن به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند و آب محصول جانبی آن است.

رادوسلاف آدزیچ، از محققان این پروژه می‌گوید ما بسیار مشعوف شدیم که شرکت کمکات محصول ما را تحت لیسانس خود در آورده است. ما امیدواریم که این کار موجب تسهیل توسعه فناوری پیل‌های سوختی شده و از آنها در خودروها استفاده شود زیرا این پیل‌ها به‌دلیل عدم تولید آلایندگی برای محیط زیست بسیار مناسب هستند. از سویی دیگر کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی موجب کاهش روند گرم شدن زمین شده و امکان بهره‌برداری از این منابع را فزونی می‌بخشد.

دپارتمان انرژی آمریکا در اداره انرژی‌ تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری این پژوهش را به‌عهده گرفته است.