استقبال از صنعتگران در بخش نوآوری‌های جشنواره ششم

ششمین جشنواره ونمایشگاه فناوری نانو شاهد برپایی بخش جدیدی برای ارائه طرح‌های نوآورانه پژوهشگران است. در این بخش ۱۲ طرح نوآورانه به عنوان prototype در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفت.

بخش طرح‌های نوآورانه در جشنواره امسال به منظور نمایش طرح‌های برگزیده مسابقه ساخت نمونه اولیه (prototype) و با هدف ارائه ‏توانمندی‌های پژوهشگران به سرمایه‌گذاران و صنعتگران و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری، برپا شد. در مسابقه ساخت نمونه اولیه که در شهریور ماه سال جاری برگزار شد از بین ۶۸ طرح ارسالی پس از داوری، ۱۲ طرح برای نمایش در این بخش انتخاب شدند.

عناوین و ویژگی‌های طرح‌های ارائه شده در بخش نوآوری جشنواره به شرح زیر است:

عنوان طرح:
ساخت بتن فوق مقاوم با استفاده از فناوری نانو
ویژگی و کاربردها:
جایگزینی مناسب برای بتن‌های معمولی؛ افزایش مقاومت فشاری بتن تا حد ۸۳%؛ افزایش مقاومت کششی بتن تا حد ۱۰۰%؛ کاهش میزان جذب آب و کاهش میزان خوردگی تا حد ۵۷%؛ کاهش ترک‌ها در سطح و عمق بتن؛ کاهش زمان گیرش؛ مناسب جهت مصرف در مناطق سردسیر؛ افزایش مقاومت به ضربه؛ افزایش طول عمر؛ کاهش میزان مصرف میلگرد در سازه‌ها؛ افزایش مقاومت سازه‌ها در برابر زلزله و بلایای طبیعی.

عنوان طرح:
ساخت نانوکامپوزیت‌های دندانی تقویت شده با نانو ذرات سیلیکا و الیاف (FRC)
ویژگی و کاربردها:
کاربرد وسیع در دندانپزشکی ترمیمی و ارتودنسی به عنوان بریج، اسپلینت و …؛ جایگزینی مناسب برای مواد سنتی فلزی؛ دارای خواص مکانیکی و زیبایی عالی؛ مراحل لابراتواری ساده بدون نیاز به ریخته گری؛ هزینه درمان بسیار پایین؛ ساده بودن فرآیند معالجه فقط با یک جلسه برخلاف عمل ترمیم یا پروتز که معمولا به چند جلسه زمان نیاز است؛ ظاهری بسیار طبیعی با ایجاد ترانسلوسنسی مناسب در دندان.

عنوان طرح:
ساخت آشکارساز امواج فروسرخ (IR) و تراهرتز (THz) بر پایه دیود شاتکی گرافن- سیلیکن
ویژگی و کاربردها:
آشکارسازی امواج IR و THz در دمای اتاق؛ بازدهی بالاتر نسبت به سایر آشکارسازهای دیود شاتکی؛ ساختار بسیار ساده و قابل پیاده‌سازی با امکانات موجود در کشور؛ کاربرد جهت تشخیص تومورهای سرطانی، مخابره‌ی داده بین ماهواره‌ها، در ساخت دوربین‌های «دید در شب»؛ در ساخت سلول‌های خورشیدی، تصویرنگاری تراهرتز، مطالعات اخترشناسی، ضخامت‌سنج، حسگر آتش و …

عنوان طرح:
ساخت بلنکت (پتوی عایق) آئروژل با استفاده از فناوری نانو
ویژگی و کاربردها:
افزایش چشم‌گیر خاصیت عایق حرارت با کاهش هدایت حرارتی؛ کاهش ضخامت پتو مصرفی نسبت به نمونه‌های رایج و در نتیجه کاهش وزن؛ کاربرد در هوافضا و صنایع نظامی، کارخانجات صنعتی، خطوط لوله در زیر دریا، LNG و صنایع دما پایین، کفش و لباس، و مخصوصا ساختمان (از قبیل عایق‌سازی سقف، داخل و خارج ساختمان، تأسیسات مانند لوله‌های گرمایشی و …)

عنوان طرح:
ساخت مدارهای الکترونیکی انعطاف پذیر و تاشو روی بسترهای کاغذی برپایه گرافن
ویژگی و کاربردها:
تهیه مدارهای چاپی الکترونیکی انعطاف‌پذیر در دمای بالا (۲۰۰-۳۰۰ درجه سانتی‌راد)؛ مواد اولیه ارزان؛ امکان حذف و بازیابی مدارهای الکترونی بدون تولید مواد سمی؛ امکان تولید الکترودهای نیمه شفاف؛ کاربرد در ساخت مدارهای انعطاف‌پذیر، سلول‌های خورشیدی، صفحات لمسی، حسگرها، صفحات جاذب نور، تابلوهای تبلیغاتی و تزئینی و …

عنوان طرح:
دستگاه پوشش‌دهی ظریف با استفاده از جرقه بین الکترود و زیرلایه
ویژگی و کاربردها:
ایجاد پوشش با ضخامت بسیار کم در محدوده (mm3 تا μm 3)؛ قابلیت تنظیم انرژی برای هر جرقه؛ محدوده فرکانس بسیار گسترده (۵۰ تا چند کیلوهرتز)؛ ارزان بودن تجهیزات نسبت به لیزر؛ قابلیت حمل و نقل بسیار آسان؛ ایجاد پوشش‌های مقاوم به سایش، اصطکاک، خوردگی، سیکل گرمایی، خسارت‌های تابشی در صنایع هسته‌ای؛ تعمیر و بازیابی قطعات ارزشمند مانند پره‌های توربین در نیروگاه‌ها.

عنوان طرح:
پنجره ساخته شده از سلول‌های خورشیدی رنگدانه‌ای
ویژگی و کاربردها:
امکان ساخت سلول خورشیدی به صورت شفاف؛ حساسیت کم خروجی سلول به زاویه نور ورودی و دمای محیط؛ پایداری قابل توجه به دلیل استفاده از الکترولیت ژلی؛ کاربرد در ساخت پنجره‌های خورشیدی؛ امکان گرفتن توان الکتریکی از پنجره برای وسایل کم مصرف نظیر شارژر و مانند آن؛ امکان عبور نور و دیدن بیرون پنجره؛ امکان استفاده از ماژول‌های رنگی در دکوراسیون داخلی یا نمای بیرونی ساختمان.

عنوان طرح:
بسته بندی فعال برای افزایش ماندگاری مواد غذایی و میوه‌ها 
ویژگی و کاربردها:
افزایش عمر محصولات کشاورزی با کنترل هوشمند اتمسفر در داخل بسته‌بندی؛ افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی و در نتیجه کاهش مقدار دور ریز آنها در فروشگاه‌ها و منازل؛ ایجاد امکان صادرات محصولات کشاورزی؛ کاربرد در بسته بندی محصولات کشاورزی جهت افزایش ماندگاری محصولات؛ کاربرد در بسته بندی محصولات غذایی مختلف جهت جلوگیری از فساد زود هنگام آنها.

عنوان طرح:
تولید نانوبیوآنتی باکتریال علیه بیماری‌های گیاهی
ویژگی و کاربردها:
آشکارسازی توانایی و قدرت بسیار موثر در بازدارندگی فعالیت و رشد عوامل بیماری‌زا؛ عدم داشتن آثار سوء زیست محیطی برخلاف سایر ترکیبات رایج؛ تاثیر بر طیف وسیعی از عوامل بیماری‌زای باکتریایی؛ تشخیص نوع عامل بیماری با تغییر فرم ترکیب؛ بی‌خطر بودن و آسیب کمتر به محیط زیست و اقتصادی بودن قیمت تولید.
    
عنوان طرح:
تصفیه پساب صنعتی با استفاده از سیستم هارمودینامیکی مبتنی بر غشاء نانوفیلتراسیون
ویژگی و کاربردها:
توان جداسازی ذرات به صورت کنترل شده؛ ریکاوری کاری بالا تا ۹۵ درصد؛ اقتصادی بودن از نظر مصرف انرژی؛ عمر طولانی نسبی غشا؛ عدم احتیاج به زمین و فضای بزرگ؛ کاربرد در تصفیه پساب‌ها و آلودگی‌های ایجاد شده در صنایع شیمیایی و پتروشیمی، صنایع غذایی، صنایع دارویی، صنایع چرم، صنایع آبکاری، صنایع معدنی، صنایع رنگ و رزین و همچنین کشتارگاه‌های صنعتی و …
    
عنوان طرح:
ساخت پکیج نانویی تصفیه پساب‌های صنعتی با استفاده از نانوذرات دی‌اکسید تیتانیوم
ویژگی و کاربردها:
تصفیه کلیه پساب‌های سخت آلاینده همچون ترکیات حلقوی و سیانیدی؛ تصفیه آب و تولید آب شرب بهداشتی و عاری از عوامل میکروبی و شیمیایی؛ قابلیت نصب در خروجی واحدهای آلاینده در کارخانجات صنعتی؛ قابلیت ورود پساب آلاینده به فوتوراکتور به صورت پیوسته و مداوم؛ قابلیت تنظیم مقدار کاتالیست، زمان ماند پساب و سرعت فرآیند تصفیه.
    
عنوان طرح:
ماسک تنفسی اصلاح شده با نانوالیاف برای جذب ریزگردها و عوامل بیماری‌زای محیط
ویژگی و کاربردها:
ایجاد فیلتراسیون ریزگردها بدون افزایش قابل توجه افت فشار؛ جلوگیری از نفوذ میکروب و ویروس؛ افزایش زمان فیلتراسیون و عمر ماسک؛ مناسب برای افرادی که نسبت به ریزگردها و آلاینده‌های محیطی حساسیت دارند؛ مناسب برای استفاده در بیمارستان‌ها و اتاق‌های عمل جهت جلوگیری از انتقال عوامل بیماری‌زا؛ قابل استفاده در محیط‌های عمومی و شهری.

گفتنی است به هریک از طرح‌های برگزیده مبلغ ۳۰ میلیون ریال جایزه نقدی به همراه ۷۰ میلیون ریال اعتبار استفاده از خدمات آزمایشگاهی و کریدور خدمات ‏فناوری تا بازار تعلق می‌گیرد. ‏

علاقمندان به‌ویژه سرمایه گذاران و شرکت‌های صنعتی می‌توانند از ۱۳ الی ‏‏۱۷ مهر ماه ۱۳۹۲ از این طرح‌ها در بخش نوآوری جشنواره فناوری نانو واقع در سالن خلیج فارس محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران بازدید و با فناوران ارائه‌دهنده طرح در مورد همکاری‌های احتمالی گفتگو کنند.‏

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه مسابقه ساخت نمونه اولیه در سایت جشنواره فناوری نانو مراجعه نمایند.‏