جشن ۱۰ سالگی مرکز ملی فناوری‌نانوی تایلند

۱۰ سال قبل در ۱۳ آگوست سال ۲۰۰۳ میلادی، دولت تایلند تاسیس مرکز ملی فناوری‌نانوی این کشور (NANOTEC) را تحت نظر آژانس ملی توسعه علم و فناوری (NSTDA) تایید نمود.

۱۰ سال قبل در ۱۳ آگوست سال ۲۰۰۳ میلادی، دولت تایلند تاسیس مرکز ملی فناوری‌نانوی این کشور (NANOTEC) را تحت نظر آژانس ملی توسعه علم و فناوری (NSTDA) از سازمان‌های زیرمجموعه وزارت علم و فناوری (MOST)، تایید نمود. در آن زمان یکی از وظایف فوری این مرکز، تهیه و تدوین چارچوب ملی و راهبردی۱۰ ساله فناوری‌نانو برای ارائه آن به کابینه این کشور از طریق کمیته ملی سیاست‌گذاری فناوری‌نانو بود. در نهایت، چارچوب ملی و راهبردی۱۰ ساله فناوری‌نانو هم راستا با چارچوب ملی راهبردی علم و فناوری تایلند در سال ۲۰۰۴ میلادی توسط کابینه این کشور تصویب شد.

از آن زمان تاکنون NANOTEC مسیر طولانی‌ای را طی نموده و دستاوردهای متعددی داشته است. مرکز ملی فناوری‌نانوی تایلند به طور موفقیت‌آمیزی مجموعه تحقیقات خود را با حمایت بیش از ۱۰۰ محقق در پارک علمی تایلند به انجام رسانده است. محققان NANOTEC در مجموع حدود ۳۵۷ مقاله بین‌المللی را منتشر کرده‌اند.

طی ۱۰ سال گذشته، تعداد همکاری‌های این کشور با کشورهای مختلف افزایش یافته است. تاسیس مرکز تعالی فناوری‌نانو (COEs) با کمک ۸ دانشگاه برتر این کشور به جهش برنامه‌های تحقیقاتی تایلند کمک بسیار زیادی کرده است. این امر باعث شده است که این کشور بتواند تحقیقات خود را با یک رویکرد جهانی انجام دهد. علاوه بر این NANOTEC، با انعقاد پیمان‌های راهبردی با مراکز بین‌المللی معتبر فناوری‌نانو، در برخی از سازمان‌های مطرح دنیا نقش محوری ایفا می‌کند.

دست‌اندرکارن NANOTEC به دنبال این هستند تا با اتخاذ رویکرد برنامه‌های پرچم‌دار (Flagship program) تمامی محققان این حوزه را به مشارکت در زمینه تحقیقات فناوری‌نانو تشویق نمایند. با اجرای این رویکرد، انتظار می‌رود اهمیت و جایگاه هدف تحقیق محور بودن این مرکز ارتقا یابد.