آشنایی با هوش مالی و الگو‌های تجاری موفق در زمینه نانو

دربخش اول کارگاه‌های دومین روز سومین دوره توانمندسازی نیروهای انسانی نانو شرکت کنندگان در چهارگروه دسته بندی شده و به طور مجزا در دو کارگاه شرکت کردند.

دکترمهرابی؛ مشاورارشد صنعت و صاحب اختراعات بین‌المللی در حوزه هوش مالی مدرس کارگاه «هوش مالی درمسیر پایان نامه تا ثروت» پول را یکی از مهم‌ترین اجزای یک کسب و کار خوب بیان کرد و افزود: «مطالبی که در این کارگاه بیان می‌شود حاصل تجربیات بیش از هشت سال فعالیت عملی در این حوزه است و مباحث تئوری موضوع هوش مالی در دنیا کمتر از ۴ سال است که مطرح شده‌اند.»
وی ادامه داد: «مشکل اصلی در حوزه نانو که ازجمله مهمترین فناوری‌های های تک است، اینست که افراد فعال در آن تاثیر دانش خود را بیشتر از سرمایه‌گذار می‌دانند. این در حالی است که فرد دارنده پتنت و دانش در مرحله اول کسب موفقیت باید بتواند از سرمایه‌گذارمنابع مالی کسب کند.»

دکتر مهرابی شاخص اندازه‌گیری موفقیت مالی را زمان دانست و خاطرنشان کرد: «موفقیت مالی زمانی است که بدون آنکه برای پول کار شود، بتوان هزینه‌ها را پاس کرد.»
به گفته وی، دانش مالی و علم اقتصاد، ثروت و آورده اولیه، رعایت استانداردهای مالی و حسابداری، شرایط اقتصادی با ثبات و
اقتصاد آزاد، هرکدام می‌توانند در ایجاد یک موفقیت مالی موثر باشند ولی مهمترین عامل موفقیت مالی داشتن شم مالی است.

مهرابی افزود: «محصول، مسائل حقوقی، مکانیزم فروش، ارتباطات و جریان نقدشوندگی ابعاد یک کسب و کار موفق‌اند که مهم‌ترین رکن آن مسائل حقوقی است.»
وی هوش مالی را تعریف و گفت: «هزینه کردن‌، پس‌انداز، درآمد، سرمایه گذاری، نقدینگی، بودجه و بدهی، ابعاد هوش مالی‌اند و تمامی این ابعاد از جنس پول هستند.»

به گفته مدرس کارگاه هوش مالی رصد بازار، مستند سازی، درک پارادایم، یادگیری و نگاه مالی مواردی‌اند که برای موفقیت در ابعاد مختلف هوش مالی نیازند.
وی در پایان کارگاه عوامل موثر در موفقیت کسب کار و تاثیر هوش مالی در مسیر پایان‌نامه تا ثروت را برای دانشجویان تشریح نمود.

در دومین کارگاه دومین روز از سومین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی مهندس جعفری؛ مسئول امور شرکت‌های دانش بنیان موسسه خدمات فناوری تا بازار به بیان الگوهای موفق و ناموفق ارتباط پایان‌نامه‌ها با نیاز شرکت‌ها پرداخت.

مهندس جعفری در خصوص این کارگاه و ضرورت آن برای دانشجویان افزود: «با توجه به اینکه شرکت کنندگان در این کارگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند برای ورود به عرصه کسب و کار موفق نیاز به یک سری آموزش و تجربیات دارند تا بتوانند در این مسیر با موفقیت گام بردارند.»
به گفته وی، شرکت کنندگان با آموزش‌هایی که در این کارگاه کسب می‌کنند و با توجه به پایه اطلاعات و دانش‌شان می‌توانند در مسیر کسب ثروت از دانش خود قرار گیرند. در دنیای مدیریت الگوبرداری از نمونه‌های موفق و ناموفق بسیار قابل توجه است که متاسفانه بسیاری از افراد به آن توجه نداشته و آن را جدی نمی‌گیرند.

جعفری در ابتدای این کارگاه به معرفی موسسه فناوری تا بازار ستاد توسعه فناوری نانو پرداخت و افزود: «برای هر شرکت دو داستان موفقیت و شکست مطرح می‌شود. همچنین هر ایده و پایان‌نامه می‌تواند با همکاری با یک شرکت و یا کارخانه به سرمایه‌ای بزرگ برای فرد تبدیل شود.»
وی به شرکت‌های فناوران نانومقیاس، زرنخ، ریف ایران و پارسا پلیمر شریف‌ را به عنوان چند نمونه از شرکت‌های موفقی که با کمک یک فناور توانسته است فناوری نانو را در صنعت به کار بگیرد، اشاره کرد و عوامل موفقیت این شرکت‌ها را برای دانشجویان تشریح نمود.

مهندس جعفری افزود: «در نمایشگاه‌های خارجی که شرکت می‌کنیم توانمندی‌های شرکت‌های داخلی حوزه فناوری نانو کاملا مشهود است. محصولاتی که تولید کرده‌اند کاربردی هستند و یک مشکلی از صنعت را حل کرده‌اند. با این محصولات کاربردی و تجاری، شرکت‌های ایرانی فعال در زمینه فناوری نانو حرف برای گفتن در بازار جهانی این فناوری دارند.»