جلب حمایت مالی برای وارد کردن “نانوحسگر رادیواکتیو” به بازار

یک شرکت امریکایی برای وارد کردن محصول نانوحسگر خود به بازار درصدد جلب حمایت مالی است. این محصول می‌تواند ایزوتوپ‌های مواد رادیواکتیو حتی در حد یک مولکول را شناسایی کند.

شرکت رادیوتیو پروتکشن دولوپمنت (Radiative Protection Development) که در حوزه تولید شناساگرهای تابشی فعالیت می‌کند، اعلام کرد که برای تأمین هزینه‌های‌ خود نیاز به حمایت مالی دارد. محصول جدید این شرکت شناساگری است که می‌تواند کاربر را از وجود پرتوهای مرگبار مطلع سازد. هدف از این جلب حمایت مالی، تأمین هزینه‌های وارد کردن این محصول به بازار است. آنچه که باعث منحصر به فرد شدن این دستگاه شده، وجود نانوحسگری در آن است که می‌تواند مقادیر بسیار کم از ایزوتوپ‌ها را شناسایی کند. این شناساگر قادر است حتی مولکول‌های منفرد از یک ایزوتوپ را شناسایی کند.
این شرکت برای وارد کردن محصول خود به بازار از کمک دانشگاه تگزاس بهره گرفته است. با استفاده از این محصول می‌توان وجود پرتوهای مضر در مواد غذایی، آب و حتی خاک را شناسایی کرد. مشتریان می‌توانند با شناسایی ایزوتوپ‌های رادیواکتیو ویژه، مقدار تابش دریافتی از ترکیبات رادیواکتیو را به حداقل برسانند.
در حال حاضر اگر شما بخواهید مقدار تابش را در منزل، محل کار یا هرجای دیگری اندازه‌گیری کنید باید هزاران دلار برای خرید تجهیزات حرفه‌ای هزینه کنید، چیزی که برای همگان قابل انجام نیست. اما با این ابزار جدید می‌توان با هزینه کم، مقدار تابش را شناسایی کرد. هیچ مشابهی از این محصول در بازار وجود ندارد.
اما چرا تعیین تابش رادیواکتیو مهم است؟ آسیب دیدن سازه هسته‌ای فوکوشیما در اثر سونامی سال ۲۰۱۱ موجب رهاشدن مقادیر زیادی آب آلوده به رادیواکتیو، به اقیانوس شد. رها شدن بیش از ۴۰۰ تن ماده رادیواکتیو سرگردان در اقیانوس می‌تواند آسیب‌های زیادی به محیط‌زیست وارد کند. این مواد اکنون به آمریکا رسیده و شناسایی آن‌ها امری بسیار حیاتی است. این ابزار می‌تواند مردم را از وجود ترکیبات رادیواکتیو در محیط اطراف خود مطلع سازد. این شناساگر با قیمت ۲۱۵ دلار قابل تهیه است. بنابراین شرکت رادیوتیو پروتکشن دولوپمنت قصد دارد با جلب حمایت مالی، این شناساگر را تا سال ۲۰۱۵ به بازار عرضه کند.