کارگاه ونشست تخصصی مالکیت فکری ورصد فناوری در شرکت مپنا برگزار شد.

برنامه “کارگاه ونشست تخصصی مالکیت فکری ورصد فناوری (تحلیل پتنت)” توسط کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان شرکت های گروه مپنا در روز سه شنبه ۱۹ اسفندماه برگزار گردید.

برنامه “کارگاه ونشست تخصصی مالکیت فکری ورصد فناوری (تحلیل پتنت)” توسط کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان شرکت های گروه مپنا برگزار شد. در این نشست که تعداد ۱۵ نفر از مدیران وکارشناسان شرکت های گروه مپنا از جمله شرکت مهندسی و ساخت پره توربین مپنا (پرتو) و شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا(توگا) حضور داشتند، مباحث زیر مورد بحث و بررسی قرارگرفت:

۱٫ انجام پژوهش از یک سطح دانش بالاتر،
۲٫ استفاده از راه حل جدید،
۳٫ شناسایی اختراع های آزمایش شده به عنوان رویدادهای جدید،
۴٫ ثبت اختراع نوآوری های موجود در مپنا در بازارهای صادراتی هدف
۵٫ لزوم ایجادیا تقویت دفتر مالکیت فکری مپنا و شرکتهای تابعه
۶٫ تحلیل و رصد محصولات و فناوری های موجود در دنیا ازبعد استراتژیک، رقابتی وفنی
۷٫ استفاده از اطلاعات پتنت ها به منظور انجام فرایند مهندسی معکوس
۸٫ تحلیل پتنت ،ابزاری جهت جلوگیری موازی کاری
۹٫ اجتناب از دوباره کاری (کاهش هزینه های پژوهشی)،
۱۰٫ آگاهی از روندهای فنی و تجاری فناروی در دیگر کشورها و تعیین زمینه های مطمئن برای سرمایه گذاری،
۱۱٫ بررسی پژوهش های گذشته، پیدا کردن راه حل برای مسایل و غیره.

در پایان نشست جلسه پرسش و پاسخ پیرامون مباحث مطروحه برگزار شد. تصمیم بر این شد تا تهیه گزارشات تحلیل پتنت از فعالیت های شرکتهای پرتو و توگا مرتبط باحوزه فناوری نانو با حمایت ستاد نانو انجام پذیرد.

گفتنی است اطلاعات موجود در پتنت ها با تقریب بسیار خوبی بیانگر وضعیت فناوری موجود در سطح جهانی است که در منابع اطلاعاتی دیگر از قبیل مقالات نمی توان به آن دست یافت. دلیل دیگری که برای ضرورت تحلیل پتنت مطرح می شود وضعیت فناوری در کشورهای در حال توسعه می باشد. تحولات و موج فناوری، کشورهای در حال توسعه را با چالش جدیدی روبرو ساخته است. در این عصر برخورداری از منابع عظیم طبیعی دیگر مزیت چشم گیری به شمار نمی آید. حضور قدرتمند در بازارهای جهانی تنها از طریق نوآوری و پیشرفت های سریع فناوری فراهم می شود.عدم هماهنگی با این تحولات موجب می شود که محصولات کشورهای در حال توسعه به دلیل بهره گیری از فناوری های قدیمی، نتوانند نه تنها در بازارهای داخلی بلکه در بازارهای خارجی هم به طور چشمگیر ظاهر شوند. پیچیدگی های فراوان در عرصه فناوری، نیاز به روشی قدرتمند برای استخراج فناوری های مورد نیاز را ضروری می سازد. یکی از بهترین این روش ها که دانش و اطلاعات خاصی را طلب می کند تحلیل اطلاعات موجود در پتنت ها می باشد.