توسعه فعالیت‌‌های شرکت‌های فناوری نانو ایرانی در کشور چین

شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه فناوری نانو با هدف معرفی آخرین محصولات و دستاوردهای پیشرفته خود در نمایشگاه بین‌المللی Chinano2016 که در روزهای ۵ تا ۷ آبان‌ماه ۱۳۹۵، در کشور چین برگزار شد، شرکت کردند.

هفت شرکت ایرانی فعال در حوزه فناوری نانو با هدف معرفی آخرین محصولات و دستاوردهای پیشرفته خود در نمایشگاه بین‌المللی Chinano2016 که در روزهای ۵ تا ۷ آبان‌ماه ۱۳۹۵، در کشور چین برگزار شد، شرکت کردند.

شرکت‌های فناوران نانومقیاس، بهران فیلتر، نانوساختار مهرآسا، کیان رنگین، رامو آلیبرت، سوین پلاسما و توانا از جمله شرکت‌هایی ایرانی بودند که در این نمایشگاه حضور یافتند و در غرفه‌ای به مساحت ۹۰ مترمربع آخرین محصولات تولیدی خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند.

هم‌زمان با برگزاری این نمایشگاه، روز پنج‌شنبه ۶ آبان‌ماه، دومین نشست Sino Iran Nanotechnology business Matchmaking event با حضور نمایندگان شرکت‌های ایرانی و چینی برگزار شد که این شرکت‌ها ضمن امضای ۵ قرارداد و تفاهم‌نامه همکاری، مذاکرات دوجانبه خود را پیگیری کردند.

در ابتدای این نشست، امیر قربانعلی مدیر مرکز نانو ایران چین، با اشاره به برگزاری نخستین نشست در سال گذشته، امضای ۵ قرارداد و تفاهم‌نامه همکاری را آغاز خوبی برای توسعه همکاری مشترک در سال‌های آینده دانست. همچنین علی دهقانی رایزن بازرگانی ایران در شانگهای، بر حمایت از همکاری مشترک علمی و فناوری بین دو کشور تاکید کرد. در ادامه، دکتر بیت‌اللهی مدیر بخش بین‌الملل ستاد نانو، ضمن معرفی این ستاد، مهم‌ترین محصولات ایرانی تولید شده در حوزه فناوری نانو را معرفی کرد.

آقای دکتر Zhang مدیر مرکز نانوپولیس نیز در این نشست، ضمن ابراز رضایت از فعالیت‌های صورت گرفته طی یک سال گذشته، بر توسعه زیرساخت‌های لازم برای همکاری‌های مشترک و برنامه‌ریزی شده بین دو کشور تاکید کرد.

پنج قرارداد منعقد شده بین شرکت‌های ایرانی و چینی عبارتند از؛

•    قرارداد فروش دستگاه آزمایشگاهی الکترواسپینینگ به شرکت DA TING GREEN co،  
•    قرارداد فروش دستگاه التراسونیک به Nanjing University،
•    تفاهم‌نامه همکاری علمی و فناوری بین مرکز نانو ایران و چین وShanghai Nanotechnology promotion center،
•    تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت سوین پلاسما و شرکت DA TING GREEN
•    و تفاهم‌نامه همکاری خدمات آزمایشگاهی بین مرکز INCC و شرکت تایوانی Bio Ma Tek

همچنین همزمان با این رویداد، معاون علمی و فناوری رییس جمهور نیز که در صدر هیات بلندپایه علمی و فناوری به چین سفر کرده بود، بازدید از چندین مرکز علمی و تحقیقاتی به همراه امضای چند قرارداد و تفاهم‌نامه همکاری را در دستور کار خود قرار داد.

•    بازدید از مرکز biobay (یک پارک علم و فناوری و دارای حدود ۵۰۰ شرکت در حوزه بیوتکنولوژی)؛
•    بازدید از نمایشگاه Chinano و غرفه ایران؛
•    بازدید از نمایشگاه Suzhou Industrial Park و ضیافت شام با مسوولین SIP؛
•    بازدید از مرکز SINANO که مرکزی تحقیقاتی و تحت نظر آکادمی علوم چین است و امضای تفاهم‌نامه همکاری بین ستاد نانو با این مرکز؛
•    بازدید از مرکز نانوپولیس و دفتر جدید مرکز نانو ایران چین و امضای قرارداد نمایندگی فروش توانا در چین
•    و بازدید از مرکز Suzhou Education innovation District که مدیریت ۲۶ دانشگاه مستقر در سوژو را به عهده دارد،

از مهم‌ترین برنامه‌های روز چهارشنبه سورنا ستاری در جریان سفر به چین بود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور روز پنج‌شنبه نیز به بازدید از چند مرکز مهم علمی و تحقیقاتی چین پرداخت. منطقه Suzhou New District از مراکزی بود که معاون رییس‌جمهور از آن دیدن کرد، این مرکز یکی از مراکز مهم تجهیزات پزشکی در چین محسوب می‌شود. همچنین بازدید از مرکز SIBET و امضای تفاهم‌نامه همکاری بین SIBET و مرکز RCSTM از آخرین برنامه‌های بازدید سورنا ستاری بود.