ثبت پتنت: ترکیب آزمایشگاه روی تراشه و NFC

یک شرکت تولیدکننده تجهیزات شناسایی بیماری، پتنتی به ثبت رسانده که در آن از ترکیب آزمایشگاه روی تراشه و مخابرات میدان نزدیک برای ساخت ابزار تشخیص طبی استفاده شده‌است.

جنتاگ (Gentag) شرکتی فعال در حوزه فناوری‌های مرتبط با سلامت است که روی ساخت نسل جدید ادوات قابل پوشیدن فعالیت دارد. جنتاگ اخیراً پتنت مربوط به پلتفورم آزمایشگاه روی تراشه‌ای را به ثبت رسانده است که قابل انطباق با تلفن‌های هوشمند است.
این آزمایشگاه روی تراشه مربوط به شناسایی نوعی زیست‌شناساگر است که به‌صورت بی سیم برای اندازه‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فناوری به سادگی قابل استفاده بوده و از آن می‌توان در بیماران در سراسر جهان استفاده کرد. این هفتاد و ششمین پتنت این شرکت است که برای توسعه فناوری‌‌های تشخیصی مبتنی بر تلفن همراه به ثبت می‌رسد.
از دیگر فناوری‌های قابل پوشیدن این شرکت می‌توان ابزارهای تشخیص طبی اشاره کرد که روی پوست قرار می‌گیرد و با استفاده از مخابرات میدان نزدیک (NFC)، برای تشخیص بیماری استفاده می‌شود. همچنین این شرکت در حوزه سامانه‌های میکروالکترومکانیکی، بینی مصنوعی قابل چاپ و آرایه‌های ایمنی پتنت‌هایی به ثبت رسانده است.
آخرین پتنت این شرکت مربوط به روش تشخیص طبی است که با استفاده از مخابرات میدان نزدیک و تلفن همراه امکان شناسایی عوامل مورد نظر را فراهم می‌کند. پزشک در هرکجایی که باشد، بدون نیاز به ادوات آزمایشگاهی پیچیده و به سادگی قادر به انجام آزمایش است.
این پتنت ترکیبی از چند فناوری موجود نظیر NFC، آزمایشگاه روی تراشه، حسگری و میکروسیالی است. در این روش، زیست‌شناساگرها و DNA با استفاده از تلفن همراه شناسایی می‌شوند. اندازه‌گیری زیست‌شناساگرها به سرعت در حال توسعه بوده و اهمیت زیادی در شناسایی پروتئین‌های ویژه‌ای دارد؛ پروتئین‌هایی که تغییرات آن ممکن است نشان از وجود یک بیماری باشد.
توسعه این آزمایشگاه‌های روی تراشه مجهز به NFC موجب بهبود رصد زیست‌شناساگرها و دیگر نشانگرهای بیماری‌ها شده و از آن برای شناسایی آلرژی غذایی، آزمون‌های آزمایشگاهی سریع و ترکیب داروها می‌توان استفاده کرد.
استفاده از تلفن همراه و NFC نشان از این واقعیت دارد که از این فناوری می‌توان در جاهای مختلف استفاده کرد. کاهش هزینه و افزایش دسترسی به ابزارهای تشخیصی از دیگر مزایای این فناوری است.