گام ستاد فناوری نانو در جهت رفع مشکلات حوزه‌ی کشاورزی، صنایع غذایی و بسته‌بندی

ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو با هدف رفع مشکلات حوزه‌ی کشاورزی، صنایع غذایی و صنایع بسته‌بندی، از پایان‌نامه‌هایی که نیازهای این صنایع را پوشش می‌دهند، حمایت می‌کند. این حمایت‌ها به‌صورت گام‌به‌گام است و با نزدیک شدن محصول نهایی به مقیاس صنعتی، به‌صورت پلکانی افزایش می‌یابد.

ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو از سال ۱۳۸۳ تا کنون با هدف تشویق و ترغیب محققان به فعالیت در حوزه‌ی فناوری نانو، از تمامی پایان‌نامه‌های مرتبط با فناوری نانو حمایت کرده است. همچنین از مهرماه ۱۳۹۲ به‌منظور هدایت دانشجویان و اساتید برای انجام پایان‌نامه‌هایی در راستای دست‌یابی به اهداف توسعه‌ی فناوری نانو در کشور، افزایش کیفیت علمی تحقیقات و دست‌یابی به نتایج کاربردی و تولید محصولاتی مبتنی بر فناوری نانو، حمایت‌های تشویقی خود را متناسب با اهداف این روش اجرایی، گسترش داده است.
حوزه‌ی صنایع غذایی و صنایع مرتبط با آن از جمله حوزه‌هایی است که در سالیان اخیر با پیشرفت‌هایی همراه بوده است؛ اما در این مسیر، همواره چالش‌هایی را نیز به خود دیده است. از سوی دیگر، پیشرفت‌های کشورمان در حیطه‌ی فناوری نانو و حیطه‌های مرتبط با آن از قبیل فناوری پلاسمای سرد، نشان داده که می‌توان به این فناوری‌های نو و مفید جهت رفع چالش‌ها و مشکلات پیش روی صنایع از جمله صنایع غذایی، کشاورزی و بسته‌بندی امید بست. پلاسمای سرد اتمسفری از جمله فناوری‌های نوظهور و نویدبخش است که به علت کار در فشار اتمسفری و دمای محیط، در کاربردهای بسیاری مورد استقبال قرار گرفته است. در این راستا، ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو با پیشنهاد موضوعاتی در حوزه‌های مذکور تلاش کرده است تا در جهت رشد و شکوفایی هر چه بیشتر استفاده از فناوری پلاسمای سرد در صنایع مختلف گام بردارد. موضوعاتی از قبیل افزایش قابلیت جوانه‌زنی بذرها با استفاده از فناوری پلاسمای سرد، حذف یا کاهش سموم شیمیایی از سطح محصولات کشاورزی، حذف گاز اتیلن از محل نگهداری محصولات کشاورزی و چاپ پذیر کردن بسته‌بندی‌های پلیمری مواد غذایی از جمله موضوعات پیشنهاد شده هستند.
همان‌طور که پیش‌تر نیز عنوان شد، هدف از انجام این طرح‌ها، رفع نیازها و مشکلات موجود در حوزه‌های صنایع غذایی، کشاورزی و صنایع بسته‌بندی به کمک فناوری نانو و با در نظرگیری ملاحظات صنعتی و اقتصادی خواهد بود. اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه‌ی انجام این طرح‌ها در لینک http://nano.ir/proposal/list/1/27 قابل مشاهده است. همچنین اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه‌ی حمایت از پایان‌نامه‌های مبتنی بر نیاز صنعت و آیین‌نامه‌ی مربوطه در لینک http://nano.ir/page/1/3330/12 در دسترس است.