معرفی برنامه و سخنرانان پنجمین مجمع اقتصاد فناوری نانو

دوره‌ی پنجم مجمع اقتصاد فناوری نانو روزهای ۲۴ و ۲۵ مردادماه ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد. روز اول همایش از ساعت ۹ صبح با عنوان «توسعه‌ی کارآفرینی فناورانه» آغاز می‌گردد و با سه برنامه‌ی سخنرانی، دو پنل و دو کارگاه همراه خواهد بود.
روز دوم نیز با عنوان «توسعه‌ی بازار نوآوری» همراه با سه برنامه‌ی سخنرانی، سه پنل و دو کارگاه برگزار می‌گردد.
جزئیات برنامه و سخنرانان این دور روز به شرح ذیل خواهد بود:

برنامه سخنرانان روز سه شنبه مورخ ۲۴ مردادماه:

filereader.php?p1=main_6512bd43d9caa6e02

دکتر سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و رئیس مرکز تحقیقات علوم و تکنولوژی در پزشکی بیمارستان امام خمینی(ره) است. او دکترای تخصصی خود را در رشته‌ی فیزیک پزشکی گرایش پزشکی هسته‌ای از دانشگاه Surrey انگلستان دریافت کرده و اکنون با مرتبه‌ی استاد تمام در دانشگاه علوم پزشکی تهران تدریس می‌کند. در ۹ سال اخیر و در دوران مسئولیت سرکار در ستاد نانو، علم و فناوری نانو کشور با رشد قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شده و اکنون ایران در رتبه پنجم تولید علم در جهان قرار دارد. ستاد نانو در چشم‌انداز ده‌ساله دوم خود، بزرگ‌تر کردن حجم اقتصاد این فناوری را هدف قرار داده و در صدد تسهیل نفوذ فناوری نانو در صنایع و تجاری‌سازی این فناوری است. دکتر سعید سرکار یکی از سخنرانان کلیدی روز اول مجمع است و در این سخنرانی از برنامه‌های ستاد برای دستیابی به این هدف می‌گوید.

دکتر مهدی الیاسی دانش‌آموخته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف و دکتری مدیریت فناوری از دانشگاه علامه طباطبایی است. او با بیش از ۱۰ سال تجربه آموزشی، پژوهشی و اجرایی در نهادهای مختلف دولتی و خصوصی و نیز عضویت در هیأت مدیره انجمن‌های مدیریت فناوری و مدیریت دانش، به عنوان صاحب‌نظری برجسته در حوزه مدیریت علم و فناوری کشور به شمار می‌رود. الیاسی اکنون عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی است و از سال ۱۳۹۳ تاکنون در سمت معاون سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت می‌کند. دکتر مهدی الیاسی به عنوان سخنران کلیدی، در روز اول مجمع در مورد اکوسیستم کارآفرینی کشور و سیاست‌های آینده دولت در این حوزه سخنرانی خواهد کرد.

فرداد زند مشاور ارشد نوآوری و استراتژی،‌ یکی از سخنرانان کلیدی مجمع امسال است. او علاوه بر دو مدرک کارشناسی (مهندسی پلیمر و علوم کامپیوتر) از دانشگاه صنعتی امیرکبیر دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته مدیریت فناوری و نیز مدرک دکترای مدریت نوآوری و اقتصاد از دانشگاه دلفت هلند است. زند پسادکترا را نیز در MIT گذرانده و حدود سه سال در ‌‌شرکت معتبر مکینزی (McKinsey & Company) در سمت‌های مشاور و مدیر فعالیت کرده است. او در یک سال و نیم اخیر در ایران به سر می‌برد و علاوه بر تأسیس و مدیریت شرکت مشاوره امین، مرکز نوآوری شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر «ایراتل» را نیز راه‌اندازی نموده است. فرداد زند همچنین در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، «مدل‌های کسب‌و‌کار بر پایه پلتفرم» را آموزش می‌دهد. موضوع سخنرانی او در مجمع امسال مرتبط با «کارآفرینی» خواهد بود.

رضا باقری مؤسس و رئیس هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر اسمار‌آپ و مشاور سابق نوآوری و فناوری گروه صنعتی گلرنگ است. او مدرک دکترای خود را در رشته مهندسی برق و الکترونیک از دانشگاه صنعتی شریف گرفته و پنج سال مدیر ارتباط با صنعت این دانشگاه بوده است. رضا باقری همچنین مؤسس و رئیس هیات مدیره شرکت‌های آدیکو، همراه‌مکانیک و وادا نیز هست و نامی آشنا در اکوسیستم استارت‌آپی کشور محسوب می‌شود. وی که سال گذشته به عنوان یکی از داوران پنل ارائه فناوری‌های منتخب به سرمایه‌گذاران در مجمع اقتصاد نانو حضور داشت، امسال یکی از اعضای پنلی متمرکز بر چالشهای کارآفرینی در ایران و راهکارهای مواجهه با آن‌ها خواهد بود.

امید اخوان مشاور، مدرس و مربی شرکت‌های دانش بنیان و مؤسس شرکت مشاوره مدیریت افسان است. او مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی صنایع از Arizona State University گرفته و تجربه مشاوره مدیریت در شرکت IBM امریکا در حوزه استراتژی، بهبود و تحول سازمانی را داراست. اخوان سه سال پیش به ایران بازگشته و در این مدت در قامت مشاور ارشد کسب و کار به شرکت‌های دیجیکالا، فناپ، ارتباط فردا (بانک آینده) و … مشاوره داده است.

مهندس امید اخوان نیز یکی از اعضای پنلی با محوریت چالش‌های کارآفرینی و راهکارهای مواجهه با آن‌ها است و از نظرات او در این مجمع استفاده خواهیم کرد.

مصطفی زمانیان دکترای سیاست‌گذاری از دانشگاه تهران است و از مشاورین برجسته این حوزه به شمار می‌رود. زمانیان طی بیش از ۱۰ سال فعالیت در زمینه سیاست‌پژوهی و تدوین اسناد توسعه ملی در بخش‌های مختلف، تجربیات ارزنده‌ای آموخته که می‌تواند برای ما درس‌آموز باشد. نکته قابل توجه این که او دارای شناخت مناسبی از حوزه‌های صنعتی و فناورانه مختلف نیز هست و این موضوع از او یک صاحبنظر خوش‌فکر ساخته است. مصطفی زمانیان نیز یک از اعضای پنلی است که به چالش‌های کارآفرینی و راهکارهای مواجهه با آن‌ها خواهد پرداخت.

سید محمد‌رضا فرحی، دانش آموخته کارشناسی مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف، کارشناسی ارشد اقتصاد از دانشگاه تولوز فرانسه و اقتصاد و مالی از مدرسه اقتصاد بارسلونا است. او علاوه بر راه‌اندازی و ریاست هیئت مدیره استارتاپ بیمه بازار، هم اکنون به عنوان مدیر مالی گروه سرمایه‌گذاری شرکت رهنما نیز فعالیت می‌کند. تجربه او در ارزیابی ده‌ها شرکت استارت‌آپ و تسلطش بر مبانی اقتصادی و مالی، از او فردی صاحب‌نظر در اکوسیستم استارت‌آپی ایران ساخته است. سید محمدرضا فرحی در روز اول مجمع عهده‌دار مدیریت پنلی با محوریت چالش‌های کارآفرینی در ایران و راهکارهای مواجهه با آن‌ها است.

دکتر مهدی کیامهر دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف و عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد این دانشگاه است. او دکترای مدیریت نوآوری خود را از CENTRIM ، دانشگاه برایتون انگلستان دریافت کرده و در حال حاضر مشاور نوآوری در شرکت فناپ پرداخت است. در سابقه کاری او ارائه مشاوره به ریاست صندوق نوآوری و شکوفایی در حوزه برنامه‌ریزی نیز مشاهده می‌شود. دکتر کیامهر در مجمع امسال کارگاهی با عنوان «توسعه محصول جدید بر مبنای تفکر طراحی» ارائه می‌دهد که بسیار کاربردی خواهد بود.

سیاوش ملکی‌فر مدیرعامل اندیشکده صنعت و فناوری (آصف) است. او کارشناسی ارشد خود را در رشته MBA از دانشگاه صنعتی شریف گرفته و در حال حاضر مشاور مدیریت و تجاری‌سازی فناوری است. شرکت‌کنندگان در مجمع اقتصاد فناوری نانو سال گذشته، از کیس‌استادی‌هایی (برنامه مطالعاتی) که او ارائه کرد، بسیار راضی بودند. ویژگی او دقیق و منظم بودنش است که اجازه می‌دهد تجربیات واقعی توسعه فناوری در کشور را به خوبی مستند کرده و به تصویر بکشد. ملکی‌فر امسال نیز با بررسی تجربیات کارآفرینی و توسعه بازار ۴ شرکت نانویی به مجمع آمده است که دو تجربه آن‌ها در روز اول و دو مورد دیگر در روز دوم ارائه خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم این برنامه‌ها را از دست ندهید.

برنامه و سخنرانان روز چهارشنبه مورخ ۲۵ مردادماه:


filereader.php?p1=main_1ff1de774005f8da1
رضا اسدی‌فرد، دانش‌آموخته دوره دکتری مدیریت فناوری از دانشگاه علامه طباطبایی است. از سوابق کاری او می‌توان به مدیریت کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از سال ۱۳۹۰ تاکنون، مدیریت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی کشور، اجرای نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران به عنوان دبیر و عضویت در هیأت علمی و مدیریت گروه سیاست نوآوری و آینده‌نگاری پژوهشکده مطالعات فناوری اشاره کرد.

دکتر اسدی‌فرد دبیر پنجمین مجمع اقتصادی فناوری نانو است و در روز دوم مجمع به عنوان سخنران کلیدی در مورد سیاست‌های توسعه بازار ستاد نانو سخنرانی خواهد کرد.

دکتر مسعود گودرزی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه استراتژیک گروه صنعتی گلرنگ است. این گروه صنعتی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین هولدینگ‌های صنعتی کشور، دارای بیش از چهل برند شناخته شده است و طیف وسیعی از کالا و خدمات را ارائه می‌کند. آقای دکتر گودرزی که به عنوان عالی‌ترین مسئول این هولدینگ در حوزه نوآوری و توسعه فعالیت می‌کند، در روز دوم مجمع به عنوان سخنران کلیدی در مورد لزوم رویکرد صنعت کشور به نوآوری سخنرانی خواهد کرد. همچنین در نشست بعدی همین روز که حول موضوع همکاری‌های فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های صنعتی می‌باشد، مجدداً از تجربیات و دانش ایشان استفاده خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم سخنرانی ایشان را از دست ندهید.

احسان جهاندار پور مؤسس کانون هک رشد ایران و در زمره ۲۰ هکر رشد برتر دنیا معرفی شده از سوی نشریه معتبر فوربس (Forbes) در سال ۲۰۱۶ است. او مدرک کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک خود را از University Technologi Malaysia گرفته و در سابقه کاری او کمک به شرکت‌هایی نظیر Microsoft ، PETRONAS و BBDO به چشم می‌خورد. جهاندارپور اخیراً به ایران بازگشته و در مجمع امسال،‌ علاوه بر اینکه یک سخنرانی کلیدی با عنوان «چگونه کسب‌وکار خود را توسعه دهیم» خواهد داشت، در کارگاه «آشنایی با متدها و تکنیک‌های هک رشد» ما را با نکات کاربردی رشد سریع کسب‌وکارها آشنا خواهد کرد.

آن دسته از افرادی که از نزدیک با محمود کریمی تعامل داشته‌اند حتماً از خلاقیت و ایده‌‌های نوآورانه او شگفت‌زده شده‌اند. مشاوره و تدریس نوآوری نظام‌یافته، نمایندگی انجمن TRIZ اروپا و TRIZ Center در ایران و ریاست هیات‌مدیره مؤسسه پیرانو برخی از فعالیت‌های فعلی او می‌باشد. همچنین محمود کریمی تا چندی پیش مسئولیت مدیرعاملی شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر سیمرغ را نیز بر عهده داشت. این دانش آموخته رشته‌های مهندسی صنایع و مدیریت اجرایی دانشگاه علم و صنعت یک چهره رسانه‌ای هم هست و اجراهای خوب او در برنامه‌های مختلف تلویزیونی و تلاشش برای ارتقای سطح نوآوری همگانی ستودنی است. او کتاب‌های «۴۰ اصل؛ شاه‌کلیدهای تریز برای نوآوری» و «بهبود بی‌تردید» را نیز روانه بازار کرده که هر کدام از آنها چندین بار تجدید چاپ شده‌اند.

در مجمع پنجم، محمود کریمی مدیر پنلی با موضوع نوآوری باز و بررسی یکی از ابزارهای کاربردی آن است. نشستی که یکی از متفاوت‌ترین بخش‌های رویداد امسال خواهد بود.

دکتر محمود محمدیان یکی از شناخته‌شده‌ترین افراد در حوزه بازاریابی و برندینگ کشور است که دارای دکترای تخصصی مدیریت بازاریابی از دانشگاه علامه طباطبایی است و اکنون به عنوان عضو هیأت علمی در این دانشگاه فعالیت می‌کند. او که عضو هیأت مؤسس انجمن علمی بازاریابی ایران بوده، در سازمان‌های متعددی به عنوان مشاور و یا مدیر اجرایی حضور داشته است. تدوین نقشه جامع علمی بازاریابی کشور و تألیف ۱۷ کتاب در حوزه بازاریابی، برندینگ و تبلیغات از دیگر فعالیت‌های دکتر محمدیان بوده است. دکتر محمود محمدیان در روز دوم مجمع کارگاه «اصول موفقیت در بازار» را برگزار خواهد کرد.