دریافت بودجه‌ای برای تجاری‌سازی ماهواره‌های کوچک و ارزان

نانوآویونیکس (NanoAvionics) برای تجاری‌سازی ماهواره‌های کوچک ۳٫۲ میلیون یورو حمایت مالی دریافت کرده است. این ماهواره‌ها رقیب جدی ماهواره‌های رایج هستند؛ با هزینه کمتر و در ابعاد بسیار کوچک‌تر.

نانوآویونیکس (NanoAvionics) در لیتوانی و در حوزه ساخت نانوتجهیزات فضایی فعالیت دارد. این شرکت اخیراً مبلغ ۳٫۲ میلیون یورو برای تجاری‌سازی ماهواره‌های کوچک موسوم به EPSS سرمایه‌گذاری کرده است.
یکی از مدیران ارشد این شرکت به موفقیت تجاری این سامانه اعتماد کامل دارد و نسبت به بازار جهانی ماهواره‌های کوچک بسیار خوشبین است.
ویتنیز بوزاس از مدیران اجرایی و بنیان‌گذار شرکت نانوآویونیکس می‌گوید: «تعداد ماهواره‌های کوچک در حال افزایش و بازار این حوزه در حال رشد است. این ماهواره‌ها در حال تبدیل شدن به‌ رقیبی برای همتایان خود هستند. در حال حاضر پروژه‌های جدی زیادی با حمایت دولت در حال انجام است تا ماهواره‌های کوچک جدیدی تولید و به فضا ارسال شوند.»
براساس اظهارات این شرکت، این ماهواره‌ جدید از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه بوده و در نتیجه مشتریان زیادی خواهد داشت.
این شرکت لیتوانیایی حمایت مالی خود را برای توسعه EPSS تحت برنامه حمایتی موسوم به Intelektas LT هزینه خواهد کرد. این شرکت از سال گذشته همکاری مشترکی با شرکت کوبوس در آمریکا آغاز کرده است تا روی نرم‌افزار ماهواره‌ای موسوم به LituanicaSAT-2 کار کنند.
یکی از مدیران نانوآویونیکس معتقد است که بازار جهانی ماهواره‌های کوچک در حال رشد است. نیاز به تولید ماهواره‌های ارزان قیمت برای مشاهده زمین، تحقیقات علمی و موقعیت‌یابی وجود دارد. فعالیت در این حوزه موجب می‌شود تا سال ۲۰۲۴، درآمدی بالغ بر ۴٫۷ میلیارد دلار به تولیدکنندگان ماهواره و ۱٫۲ میلیارد دلار به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات برسد. تنها اخترشناسان به دنبال این فناوری‌ها نیستند، بلکه دانشگاه‌ها، شرکت‌های نوپا و آژانس‌های دولتی کوچک و نیروهای نظامی نیز به دنبال میکرو و نانوماهواره‌ها هستند تا از آنها به‌عنوان فرصتی برای ایجاد فضا و فرصت سرمایه‌گذاری استفاده کنند.
میکرو و نانوماهواره‌ها در حال حاضر در مرحله بازارسازی بوده تا کاربردهای عملیاتی خود را پیدا کنند. در سال ۲۰۱۴، نرخ راه‌اندازی این ماهواره‌ها دو برابر بیشتر از سال ۲۰۱۳ بود که این رقم نسبت به ۵ سال قبل ۳ برابر افزایش یافته است.
شرکت نانوآویونیکس در سال ۲۰۱۴ از دولت لیتوانی برای انجام تحقیق و توسعه در حوزه ماهواره‌های کوچک حمایت مالی دریافت کرده است. توسعه سامانه‌های EPSS از اوایل سال ۲۰۰۹ آغاز شده‌است که این کار با همکاری دانشگاه ویلنیوس انجام شد.