نانولوله‌های کربنی اعداد تصادفی ایجاد می‌کنند!

پژوهشگران با استفاده از جوهر حاوی نانولوله‌کربنی موفق به چاپ ابزاری شدند که قادر به تولید عدد تصادفی است. اعداد تصادفی برای تولید حسگر و افزایش امنیت اطلاعات مبادله شده میان تجهیزات ضروری است.

ابزارهای تولید عدد تصادفی کاربرد وسیعی در ریاضیات و مهندسی دارند. در حال حاضر امنیت کامپیوترها موضوع بسیار مهمی است؛ چرا که هکرها در جستجوی روش‌هایی هستند تا به کامپیوترها نفوذ کنند. یکی از عوامل مهم در رمزگذاری، تولید عدد تصادفی است. محققان بسیاری روی این موضوع کار می‌کنند تا ابزاری بسازند که کوچک و قابل حمل باشد و در عین حال بتواند عدد تصادفی مورد نظر محققان را ایجاد کند.
مارک هرسام از محققان دانشگاه نورث‌وسترن می‌گوید: «ما یکی از عناصر بنیادی در حوزه رمزگذاری را توسعه دادیم که برای این کار به جای مواد نیمه‌هادی رایج، از نانولوله‌های کربنی استفاده کردیم. این ابزار روی پلاستیک قابل چاپ بوده و می‌توان آن را با قیمت بسیار کم روی زیرلایه‌های انعطاف‌پذیر ایجاد نمود. بنابراین، این ابزار را می‌توان در حوزه‌هایی نظیر الکترونیک انعطاف‌پذیر، ادوات قابل پوشیدن و حسگرهای اینترنت اشیاء به کار برد.»
در حال حاضر دو راهبرد اصلی برای ایجاد عدد تصادفی وجود دارد: نرم‌افزار و سخت‌افزار. اما هیچ یک از این دو برای تولید ادوات قابل پوشیدن مناسب نیست. روش‌های نرم‌افزاری موجب تولید عدد‌های شبه تصادفی می‌شود و برای هکرها قابل رمزگشایی است و روش‌های سخت‌افزاری نیز نیازمند تجهیزات بزرگ هستند که برای تولید حسگرهای کوچک مناسب نیست.
این گروه برای حل این مشکل از یک جوهر حاوی نانولوله‌کربنی استفاده کردند که برای چاپ سل حافظه تصادفی ساکن استفاده می‌شود. عددهای تولید شده از طریق نویزهای حرارتی به دست می‌آیند.
هرسام می‌گوید: «این ابزار را می‌توان به‌صورت انبوه و تکرارپذیر تولید کرد و به ما کمک می‌کند تا آرایه‌های امن دیجیتال ایجاد کنیم.»
تصادفی بودن این عددها با استفاده از دستورالعمل‌های استاندارد صنعتی تأیید شده‌است. با این حال برای به کار گرفتن آن در تجهیزات باید تحقیقات بیشتری انجام شود.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Nano Letters به چاپ رسیده است.