الیاف حاوی نانولوله‌کربنی با قابلیت تولید الکتریسیته

محققان با استفاده از نانولوله‌های کربنی موفق به تولید الیافی شدند که قادر به تولید الکتریسیته است. این الیاف را می‌توان در تولید حسگر برای اینترنت اشیاء به کار برد.

یک تیم تحقیقات بین‌المللی از کره‌جنوبی، چین و آمریکا الیافی ساختند که قادر به تولید الکتریسیته است. این الیاف که تویسترون نامیده می‌شود، هنگام خم شدن یا کشیده شدن، الکتریسیته تولید می‌کنند. از این الیاف برای بافت لباس‌هایی استفاده می‌شود که قادر به رصد شرایط بدن نظیر میزان تنفس هستند؛ بدون این که انرژی مورد نیاز خود را از بیرون تأمین کنند. پژوهشگران این پروژه معتقداند که این الیاف می‌تواند میزان مصرف سوخت فسیلی را در جهان کاهش دهد.
برای تولید این الیاف از نانولوله‌های کربنی استفاده شده‌است. این نانولوله‌ها درصورت کشیده شدن دچار تغییر حجم می‌شوند که این بدان معناست که فاصله میان بخش‌های باردار تغییر می‌کند. این کاهش فاصله موجب افزایش انرژی درون نانولوله شده و در واقع الکتریسیته تولید می‌شود.
محققان این پروژه معتقداند که با استفاده از این فناوری، درصورت کشیده شدن نانولوله‌ها می‌توان ۲۵۰ وات برکیلوگرام انرژی تولید کرد. این میزان انرژی بسیار بیشتر از الیاف قابل پوشیدنی است که تاکنون ساخته شده‌است. پژوهشگران نشان دادند که این فناوری می‌تواند LED‌های کوچک را روشن کند. این فناوری دارای کاربرد زیادی در ساخت حسگرهای اینترنت اشیاء است.
در حال حاضر مواد خام مورد نیاز برای تولید نانولوله‌های کربنی قیمت بالایی ندارند و انتظار می‌رود که کاهش قیمت تداوم داشته باشد.
در این پروژه محققانی از دانشگاه نانکای چین، دانشگاه هانیانگ کره‌جنوبی و ویرجینیاتک آمریکا شرکت دارند.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Science به چاپ رسیده است.