حمایت بنیاد ملی علم از پروژه ساخت نانوحسگر پایش آب

بنیاد ملی علم (NSF) بودجه‌ای ۱٫۵ میلیون دلاری برای تولید حسگر پایش آب اختصاص داده است. این حسگر با استفاده از نانوجوهر روی پلاستیک چاپ می‌شود.

بنیاد ملی علم حمایت مالی ۱٫۵ میلیون دلاری از محققان دانشگاه ویسکونسین میلواکی برای تولید نوعی حسگر آب انجام داده است. این گروه قرار است روشی مبتنی بر چاپ برای تولید انبوه نوعی حسگر آب ارائه کنند.
این گروه باید روشی ارائه کنند که بتوانند حسگرها را با استفاده از جوهر روی یک سطح چاپ کند مشروط بر این که این روش قابلیت تولید انبوه را داشته باشد و بتوان به‌صورت اقتصادی از آن استفاده کرد.
حسگرهایی که این گروه به دنبال ساخت آن هستند حاوی گرافن بوده و می‌تواند با دقت، سرعت و حساسیت بالا اقدام به رصد محیط کند. حساسیت این نانوحسگرها به قدری است که می‌توان از آن برای شناسایی مقادیر بسیار کم از آلودگی استفاده کرد.
برای ساخت این حسگر، محققان گرافن را با جوهر ترکیب کرده و در نهایت از این نانوجوهر برای چاپ حسگر روی زیرلایه پلاستیک استفاده می‌کنند.
این پروژه با رهبری دیانگ کیو از دانشگاه میلواکی با همکاری محققانی از دانشگاه نورث‌وسترن انجام می‌شود. پیش از این تحقیقات زیادی روی استفاده از گرافن برای تولید نانوجوهر و چاپ آن صورت گرفته است اما آزمایش‌های کمتری روی اکسیدگرافن برای این کار انجام شده‌است.
چن معتقد است که هر دو ماده شبیه به هم بوده اما خواص متفاوتی نیز دارند. برای این که بتوان جوهری حاوی اکسید گرافن تولید کرد باید تنظیمات ویژه‌ای را انجام داد. علاوه‌بر طراحی جوهرهایی حاوی مواد مختلف، محققان به دنبال ترکیب آن در مقیاس‌های متفاوت هستند.
مقرر است که عملکرد این حسگر چاپی توسط شرکت‌های مختلف نظیر نانوافیکس ساینس مورد آزمایش قرار گیرد. نتایج این پروژه را می‌توان برای تولید انبوه و ارزان قیمت دیگر ادوات الکترونیکی نظیر پیل‌های خورشیدی، باتری‌های یون لیتیم و ابرخازن‌ها به کار برد.