معرفی پنج طرح برگزیده چالش نانوزخم‌پوش‌های دیابتی به سرمایه‌گذاران

برنامه چالش فناوری و نوآوری ایران یا آی‌چلنج در حالی به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود که از بین ۹۸ طرح مفهومی ارائه‌شده در مرحله‌ ابتدایی، ۵ طرح برتر انتخاب شده و طی مراسم فن‌بازار نانوالیاف به حامیان و سرمایه‌گذاران معرفی شدند. این مراسم ۳۰ مهرماه ۹۶ در حاشیه اولین همایش بین‌المللی نانوالیاف ایران، ICNF2017 در محل سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

تجاری‌سازی موفق محصولات نوآورانه‌ای که هرروز در گوشه و کنار کشور به دست پژوهشگران و فناوران توانمند ایرانی توسعه می‌یابند، مستلزم اقدامات متعددی است که از جمله آن‌ها می‌توان به شبکه‌سازی و جذب منابع مالی مورد نیاز اشاره کرد؛ بی‌تردید تقویت تعامل پژوهشگران و فناوران با سایر عناصر اکوسیستم نوآوری کشور، از دستگاه‌های دولتی و عمومی گرفته تا شرکت‌های بزرگ صنعتی، سرمایه‌گذاران خطرپذیر و نهادهای حمایتی همچون پارک‌ها، مراکز رشد یا شتاب‌دهنده‌ها می‌تواند فرایند تبدیل یک «نمونه آزمایشگاهی» به یک «محصول صنعتی موفق» را به‌طور چشمگیری سرعت بخشد. برنامه چالش فناوری و نوآوری ایران یا آی‌چلنج (iChallenge) برنامه‌ی توانمندسازی است که می‌کوشد با برگزاری چالش‌های فناوری و نوآوری، به شناسایی و توسعه راه‌حل‌های فنی برای غلبه بر مشکلات فناورانه بنگاه‌های صنعتی کمک کند و از این طریق، ارتباط پژوهشگران و فناوران با بنگاه‌های صنعتی را برقرار نماید.
بر اساس پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۳۰ تعداد بیماران مبتلا به دیابت در سراسر دنیا به ۴۳۹ میلیون نفر خواهد رسید. یکی از مهم‌ترین عوارض این بیماری زخم پای دیابتی است که منجر به بستری‌شدن بیمار شده و در موارد حاد به قطع عضو نیز می‌انجامد. استفاده از گاز و بانداژ ساده‌ترین روش‌ درمان زخم‌های دیابتی است که علاوه بر محافظت از زخم در برابر آسیب‌های ترومایی و نفوذ باکتری‌ها، به تبادل گاز و سیالات نیز کمک می‌کند، اما در ترمیم زخم‌های دیابتی چندان مؤثر نیست. بنابراین به‌تازگی استفاده از ساختارهای نانوالیاف در تهیه این پوشش‌ها مورد توجه قرار گرفته است؛ زیرا قادر به برهم‌کنش مناسب بین سلول‌های پوست و محیط همچنین تسریع بهبود زخم است.
کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو، با انتشار فراخوانی در تیرماه سال جاری علاقه‌مندان و پژوهشگران را به چالش یافتن روش‌های عملیاتی برای «طراحی و ساخت پوشش زخم مبتنی بر نانوالیاف با قابلیت ترمیم کامل زخم‌های دیابتی» دعوت کرد. در مرحله‌ی اول این فراخوان، از میان ۹۸ طرح مفهومی ۵ طرح برگزیده شد. همچنین برای ساخت نمونه آزمایشگاهی تسهیلاتی در اختیار صاحبان طرح‌های برگزیده قرار گرفت. عناوین طرح‌های برگزیده به شرح زیرند:
• نانوالیاف کامپوزیتی الکتروریسی‌شده آنتی‌باکتریال با قابلیت رهایش دارو به‌عنوان زخم‌پوش بیماران دیابتی
• طراحی و ساخت سامانه هوشمند هیبریدی نانوساختار متشکل از یک ماتریس بیوپلیمری کامپوزیتی و نانوالیاف توخالی حاوی عوامل رشد سلولی و فاکتورهای التهابی و تلفیق آن با سلول‌های بنیادی به‌منظور ترمیم زخم‌های دیابتی
• تولید زخم‌پوش نانولیفی بر پایه کیتوسان-پلی‌کاپرولاکتون برای ترمیم انواع زخم‌های پوستی به‌ویژه زخم دیابتی
• پانسمان آنتی‌باکتریال زخم پای دیابتی با استفاده از نانوکامپوزیت سلولز باکتریایی/نانوذرات نقره
• تولید زخم‌پوش دیابتی مبتنی بر نانوالیاف آلژینات در ترکیب با عصاره پرده آمنیوتیک
بر اساس اطلاعات مختلف ذکر شده تعداد بیماران دیابتی را حدود ۷ میلیون نفر است که این عدد تا سال ۱۴۰۰ به ۹ میلیون نفر خواهد رسید. ۱۵ درصد (در حدود یک میلیون نفر) با مشکلات اندام تحتانی مواجه خواهند شد که حدود ۱۵ درصد (حدود ۱۵۰ هزار نفر) دچار زخم پای دیابتی خواهند شد. اگر میانگین مصرف زخم‌پوش برای هر فرد نسبت به مرحله بیماری و عمق زخم ۶ عدد در نظر گرفته شود، حدود ۹۰۰ هزار عدد زخم پوش نیاز خواهد بود. البته با توجه به آمار این عدد این ۸۰۰ هزار تا ۱۱۰ هزار عدد می‌باشد. البته با توجه اینکه هر فرد در طول سال به طور متوسط ۲ یا ۳ بار به زخم مبتلا می‌شود؛ این تعداد باید باتوجه به مصرف دو ونیم برابری در مجموع مصرف سالیانه حدود دو و نیم میلیون عدد خواهد بود.
پنج طرحی که موفق به ساخت نمونه‌ی اولیه از طرح مفهومی خود شده‌اند، در حاشیه اولین همایش بین‌المللی نانوالیاف ایران (ICNF2017) و در فن‌بازار نانوالیاف سی‌ام مهرماه ۱۳۹۶، به سرمایه‌گذاران و حامیان مالی معرفی شدند. به برنده‌ نهایی، جایزه‌ ۱۰ میلیون تومانی و تسهیلاتی برای تجاری‌سازی نمونه‌ اولیه یا نیمه‌صنعتی اهدا خواهد شد.
راه‌های ارتباطی با آی‌چلنج:
وب‌سایت: www.ichallenge.ir
پست الکترونیکی: nanochallenge@nano.ir
تلفن: ۰۲۱۸۸۷۳۱۳۶۲