چالش‌های پیش رو در فرآیند تجاری‌سازی

دکتر اسدی‌فرد، مدیر کارگروه صنعت و بازار در اولین همایش بین‌المللی نانو الیاف ایران، تجاری‌سازی دانش فنی را در گرو کانال‌های فروش، سرمایه، زیرساخت‌های تولید، استانداردها و مجوزها دانست. این امر در بیشتر مواقع از دید فناورانی که با دارایی‌های مکمل در فرآیند تجاری‌سازی آشنایی ندارند، دور می‌ماند.

اسدی‌فرد در مورد محرک‌های اصلی تبدیل یافته‌های علمی به نوآوری در دنیا گفت: «پیشران‌های نوآوری شامل ایده‌های جدید و تحقیق و توسعه از یک طرف و نیازهای بازار و تقاضای مشتریان و استاندارد های جدید از طرف دیگر است؛ سرعت پیشرفت فناوری نانو در دنیا بسیار جلوتر از سرعت استاندارد‌سازی است بر همین اساس با کمبود استانداردهای جدید روبرو هستیم.»
وی افزود: «فناوران برای رساندن یک فناوری به بازار باید سه نوع امکان پذیری را بررسی کنند: امکان پذیری فنی، تولید صنعتی و تجاری‌سازی یا گرفتن سهم در بازار. عدم سرمایه پذیری یا دافعه با مشارکت و تلاش فناور برای طی کردن همه فرآیند تجاری‌سازی منجر به شکست و سقوط در دره مرگ تجاری‌سازی برای فناوران می شود. بر اساس آمار در دنیا ۸۰ تا ۸۵ درصد کارآفرینی های مبتنی بر فناوری به بازار نمی رسند.»
در این راستا، اسدی‌فرد عوامل مهم برای موفقیت فرآیند تجاری‌سازی یک فناوری را وجود یک تیم متناسب و توانمند دانست که شامل توسعه‌دهنده تکنولوژی و توسعه‌دهنده بازار است. علاوه‌بر این، داشتن مدل کسب و کار مناسب و هدف گذاری، توجه به مالکیت فکری، داشتن تیم مدیریتی با دانش بازار از دیگر عوامل مهم این فرآیند است.
مدیر کارگروه صنعت و بازار در مورد اقدامات ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برای حمایت از تجاری‌سازی فناوری گفت: «کریدور تجاری‌سازی یا ارائه خدمات فناوری تا بازار برای ثبت پتنت و آشنایی و ارتباط بیشتر پژوهشگران و صنعتگران راه‌اندازی شده است. همچنین طرح نوآورانه و شبکه تبادل فناوری نانو برای اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان به تقاضاهای صنعت و در نهایت چالش فناوری از عمده‌ترین اقدامات ستاد ویژه توسعه فناوری نانو است. در همین راستا سال گذشته ۱۰ چالش مختلف برگزار شده که طی آن ۵ هزار طرح دریافت و ۴۵۰ طرح به صورت پروژه ارائه شده است. چالش‌ها مسابقاتی هستند که برای تقاضاهای صنعت برگزار می‌شوند؛ طی فراخوان از فناوران درخواست می‌شود تا راهکارهای خود را برای حل مشکل صنعت در یک حوزه خاص ارائه دهند.»