فروش فناوری نانوحسگر روسیه به چین

روسیه و چین قرارداد همکاری مشترکی برای تبادل دو فناوری میان شرکت‌های دو کشور امضاء کردند. دو فناوری مربوط به ساخت نانوحسگر توسط روس‌ها به‌دست آمده که چینی‌ها علاقه‌مند به استفاده از آن‌ها هستند.

روسیه دو قرارداد با چین برای استفاده از فناوری‌های خود در این کشور به امضاء رساند. قرار داد اول مربوط به فناوری Smart Foil است که توسط شرکت هنگی مدیکال تکنولوژی (HengE Medical Technology) که در حوزه تجهیزات پزشکی فعالیت دارد، ارائه شده‌است. این فناوری از لایه‌های نانومقیاس روی سامانه‌های حسگری تشکیل شده است. زمانی که واکنش مورد نظر انجام می‌شود، گرما آزاد شده و موجب افزایش دما تا ۱۳۰۰ درجه سانتیگراد می‌شود. البته دما موجب آسیب‌دیدن حسگر نمی‌شود. این فناوری توسط کارآفرینان مختلفی در روسیه به کار گرفته شده و محصولات متعددی نیز با استفاده از آن تولید شده‌است. چینی‌ها نیز به این فناوری علاقه‌مند شدند و از ابتدای سال ۲۰۱۷ مذاکره برای استفاده از این فناوری آغاز شد. ماحصل این مذاکرات قراردادی شد که به چینی‌ها امکان می‌دهد، در مدت یک سال آینده بتوانند این فناوری را در محصولات خود استفاده کنند.
دومین قرارداد مربوط به شرکت میاوشنگ اینتلیجنت تکنولوژی است که قصد دارد حسگر لایه‌نازک بسیار حساسی را روی نانوساختارهای چند لایه پیاده‌سازی کند. محققان دانشگاه پلی‌تکینک نمونه اولیه از حسگر فشار لایه‌نازک مبتنی بر نانوساختار را تولید کرده‌اند. این حسگر می‌تواند به کوچکترین فشار خارجی پاسخ دهد. چینی‌ها نیز نسبت به این فناوری علاقه‌مند شدند و برای توسعه نمونه اولیه برنامه‌هایی دارند، به‌طوری که تصمیم‌ دارند این فناوری را جایگزین حسگرهای فشار رایج در صنعت این کشور کنند.
سرعت پاسخ حسگرهای فعلی در بازار در حدود ۰٫۵ ثانیه است، اما این حسگر جدید سریع‌تر عمل کرده و زمان پاسخ را به ۰٫۰۱ ثانیه کاهش می‌دهد. از سوی دیگر این فناوری جدید می‌تواند هزینه تولید حسگرها را کاهش دهد، به ‌شکلی که تولیدکنندگان معتقداند که هزینه‌ها دو برابر کمتر از نمونه‌های موجود در بازار خواهد شد.
اولگا کواشنکینا می‌گوید: «ما قصد داریم تا به این همکاری راهبردی ادامه دهیم تا فناوری‌های جدیدی در بخش انرژی، الکترونیک و زیست‌پزشکی ارائه شود.»