بررسی اثربخشی نانوداروی حاوی RNA روی انسان

شرکت بیوپد هلدینگ (Bio-Path Holdings) برنامه‌های مربوط به توسعه‌ی نانوداروهای خود را در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد. این شرکت قصد دارد دو آزمون بالینی روی دو نانوداروی ضدسرطان انجام دهد. این نانوداروها حاوی اسیدهای نوکلئیک بوده و می‌توانند روی سرطان‌های مختلف تأثیرگذار باشند.

بیوپد هلدینگ (Bio-Path Holdings) یکی از شرکت‌های زیست‌فناوری دارای فناوری نانوذرات RNAi موسوم به DNAbiliz® است. این فناوری برای هدف‌گیری اسیدهای نوکلئیک سلول‌های سرطانی طراحی شده‌است. این شرکت برنامه‌های بالینی خود را برای سال ۲۰۱۸ اعلام کرد.
پیتر نیلسون از مدیران بیوپد می‌گوید: «با وارد شدن به سال ۲۰۱۸ ما نیز برنامه‌های توسعه‌ای خود را دنبال می‌کنیم و تلاش داریم اعتبار بیشتری برای پلتفورم DNAbilize در جامعه‌ی علمی ایجاد کنیم تا این فناوری درمانی برای مقابله با سرطان مورد پذیرش قرار گیرد. ما قصد داریم توسعه‌ی این فناوری را ادامه دهیم تا بتوانیم سرطان‌های مختلف را با استفاده از این فناوری درمان کنیم. نتایج داده‌های به‌دست آمده از آزمون‌های انجام شده روی این فناوری ما را به تداوم توسعه‌ی این فناوری امیدوارتر کرده است. این داده حکایت از ایمنی و اثربخشی بالای این دارو روی سرطان‌های مختلف دارد.»
شرکت بیوپد در حال انجام فاز دوم آزمون بالینی این نانودارو است. تاکنون بیش از ۵۰ نفر از بیماران برای انجام آزمون بالینی مورد بررسی قرار گرفته‌اند که ۲۳ نفر از آن‌ها واجد شرایط بوده‌اند و برای انجام آزمون بالینی ثبت‌نام شده‌اند. در نهایت افرادی که برای آزمون بالینی ثبت‌نام می‌شوند، در سال ۲۰۱۸ این دارو را دریافت خواهند کرد.
در این آزمون، دارو برای مقابله با سرطان خون مورد آزمایش قرار می‌گیرد. آزمون در مرکز سرطان آندرسون وابسته به دانشگاه تگزاس انجام می‌شود. افراد به دو دسته تقسیم شده و دو دوز مختلف روی آن‌ها آزمایش می‌شود.
البته این شرکت قصد دارد تا در سال ۲۰۱۸ فاز اول آزمون بالینی داروی BP1002 را نیز انجام دهد. این دارو حاوی نانوذرات RNAi بوده که پروتئین Bcl-2 را در بیماران مبتلا به سرطان لنف هدف قرار می‌دهد. این بیماران از نوعی سرطان لنف رنج می‌برند که در مقابل دارو مقاوم بوده و به سرعت عود می‌کند.