نمایشگاه نانوتک ۲۰۱۸ ژاپن: حضور فعال شرکت‌های نانویی ایرانی

چهار شرکت نانویی ایرانی در پاویون ستاد ویژه توسعه فناوری نانو جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه نانوتک ۲۰۱۸ در کشور ژاپن حضور یافتند. نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی فناوری نانو، موسوم به نانوتک ۲۰۱۸، به مدت ۳ روز، ۱۴ لغایت ۱۷ فوریه ۲۰۱۸ میلادی در شهر توکیو میزبان دانشمندان، صنعتگران و علاقه‌مندان به این حوزه بود.

چهار شرکت نانویی ایرانی نانوپارس اسپادانا، نانوساختار مهرآسا، توسعه دانش و فناوری ایلیا و نانومادپارس در پاویون نمایشگاه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در نمایشگاه نانوتک ۲۰۱۸ در کشور ژاپن حضور یافتند. همچنین شرکت‌های نانوتارپاک و پردیس پژوهش فناوران یزد و پژوهشگاه رنگ نیز با حضور در این نمایشگاه، به رصد پیشرفت‌های اخیر در حوزه فناوری نانو پرداختند.

در بخشی از وب‌سایت رسمی نمایشگاه آمده است: «در نمایشگاه فناوری نانو سال جاری، ما یک سمپوزیوم ویژه را برگزار می‌کنیم و نمایشگاه بر روی فناوری پیشرفته نانوالیاف سلولزی تمرکز دارد. نانوالیاف سلولزی از تجزیه و جدا کردن الیاف گیاهی تا سطوح نانویی حاصل می‌شوند. این الیاف علاوه بر اینکه پایه تجدیدپذیر دارند، سبک و مستحکم هستند.»

کاربرد فناوری نانو در زمینه‎هایی نظیر فناوری اطلاعات، الکترونیک، دارو و سلامت، بیوتکنولوژی، مسائل محیط‏زیستی و انرژی از موضوعات مورد توجه در این نمایشگاه بین‌المللی بودند. فولرن، نانولوله‎های کربنی، مواد مغناطیسی هوشمند، گرافن، جوهرهای نانویی، مواد نانوکامپوزیتی، مواد سازگار با محیط‎زیست و نانوالیاف سلولزی از انواع محصولات فناوری نانو هستند که در نمایشگاه نانوتک توکیو ظهور و بروز داشتند.

شاکری، سفیر موقت ایران در ژاپن و همچنین جمعی از دانش آموزان ایرانی مقیم ژاپن از این نمایشگاه بازدید کردند.

لازم به یادآوری است نمایشگاه نانوتک ۲۰۱۸، از ۱۴ الی ۱۶ فوریه سال ۲۰۱۸ میلادی در شهر توکیو کشور ژاپن با حضور شرکت‌های نانویی و سرمایه‌گذاران از کشورهای مختلف جهان برگزار شد.