مستربچ‌هایی برای هوشمندسازی منسوجات

شرکت نانومادپارس تولید نیمه صنعتی مستربچ‌های پلیمری رسانا را به اتمام رسانده و این طرح در قالب یکی از طرح‌های برنامه تجاری ‌سازی فناوری نانو (نانومچ) در یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو عرضه شده است.

بسیاری از فعالان حوزه نساجی معتقداند که این فناوری به سوی استفاده از سامانه‌های هوشمند حرکت می‌کند. همگام با روندهای جهانی در این حوزه، شرکت نانومادپارس اقدام به تولید نیمه صنعتی مستربچ‌های پلیمری رسانا و نیمه‌رسانا کرده است.

دکتر ملک نیا، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: « مستربچ‌های پلیمری تولید شده را می‌توان در فیلم‌ها و قطعات مختلف استفاده کرد. در واقع هر جا که پلیمر باشد این مستربچ‌ها نیز قابل استفاده هستند.»

ایشان درباره مزایای این فناوری می‌گوید: « استفاده از این مستربچ‌ها می‌تواند هدایت الکتریکی و حرارتی را بالا برده و همچنین خاصیت ضدباکتری و ضد قارچ ایجاد کند. این فناوری به سادگی قابل استفاده در فرآیندهای رایج بوده و از نقطه نظر اقتصادی، مقرون به صرفه است.»

مدیرعامل شرکت نانوماد پارس درباره بازار این فناوری می‌گوید: «دامنه استفاده از این فناوری وسیع بوده و از این مستربچ‌ها حتی در رنگ هم می‌توان استفاده نمود. ما در مرحله تولید نیمه صنعتی این فناوری هستیم و در آینده نزدیک تجاری‌سازی این فناوری، وارد فصل تازه‌ای خواهد شد.»

از این مستربچ می‌توان برای تولید منسوجات حفاظتی نظیر منسوجات ضد امواج، ضداشعه، ضدباکتری و ضد قارچ استفاده کرد.

منسوجات پوشیدنی ساخته شده از این نانومواد رسانا بسیار سبک و انعطاف‌پذیر خواهد بود و قابلیت کششی دارند. این مستربچ‌ها موجب می‌شوند که قابلیت تحمل میدان‌های شدید را داشته و برای تولید لباس‌های بارداری ضد اشعه مناسب هستند.

براساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت نانوماد پارس، هدایت الکتریکی این مستربچ در حد فلز بوده و قابلیت ضدباکتری آن بالای ۹۰ درصد است. در این فناوری از نانوذرات با میانگین قطر ۶۰ نانومتر استفاده شده است.