اولویت در تسهیل صادرات محصولات نانویی

یک دستورالعمل ملی برای مصرف محصولات مبتنی بر فناوری نانو تهیه شد. این دستورالعمل روش پیش برنده‌ی محصولات نانویی در کشور می‌شود و شورای عالی انقلاب فرهنگی آمادگی همکاری با ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در زمینه‌ی تدوین این دستورالعمل را دارد.

محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در بازدید از یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو پیشنهاد کرد: « مصرف‌کنندگان باید در قالب یک دستورالعمل ملی ملزم به استفاده از محصولات مبتنی بر فناوری نانو شوند.»
وی در مورد افزایش صادرات و جذب بازارهای بین‌المللی گفت: « با وجود رشد قابل توجه کشور در حوزه‌ی فناوری نانو، گام بعدی تجاری‌سازی این دانش و خلق ثروت از این توانمندی است. در بازدید از نمایشگاه از تمام غرفه‌ها میزان فروش محصول و درآمد حاصل از آن را پرسیدم. برخی از این محصولات علاوه بر جلب اعتماد بازارهای داخلی توانسته بودند بازارهای جهانی را نیز جذب کنند و محصولات خود را به کشورهای مختلف مانند چین صادر کنند. بنابراین حدس می‌زنم که در آینده‌ی نزدیک شاهد ثروت‌آفرینی این محصولات برای تولیدکنندگان آن باشیم، لذا باید در دستورالعمل ملی از صادرات پشتیبانی کنیم و تسهیل امور صادرات محصولات نانویی را در اولویت قرار دهیم.»
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد محصولات ارائه شده گفت: « البته هر بخش جایگاه و ویژگی‌های خودش را دارد، اما محصول قابل توجه در نمایشگاه، اول داروهایی بودند که به روش نانو قابلیت دسترسی‌ به سلول‌های بیمار در آن‌ها ارتقاء یافته بود و محصول بعدی در بخش صنعتی، فیلترهای مقابله با آلایندگی در صنعت بود که علاوه بر داخل در بازارهای خارجی نیز عرضه شده‌اند.»
وی ادامه داد: « مصرف‌کنندگان باید محصولات نانو را جایگزین محصولات دیگر کنند. در این راستا علاوه بر جلب استانداردهای لازم، از آنجایی که این محصولات از کیفیت و ماندگاری بالاتری برخوردارند و همزیستی و هماهنگی آن‌ها با محیط زیست بهتر از محصولات دیگر است، باید مصرف‌کنندگان به استفاده از آن ترغیب شوند که دستورالعمل ملی می‌تواند این مسیر را ایجاد کند.»