ستاره قطبی؛ در تلاش برای شکل گیری زیست بوم مشوق نوآوری

ششمین مجمع اقتصاد فناوری نانو آغاز بکار کرد . تمرکز این دوره از مجمع اقتصاد فناوری‌نانو روی محتوا در فضای مدیریت نوآوری و کسب و کار، افزایش مشارکت اکوسیستم فناوری نانو، ایجاد روح نوآوری در ابعاد مختلف و توجه ویژه به ارزش شبکه‌سازی در فناوری است.

رضا اسدی فرد مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در این مجمع خاطرنشان کرد: ششمین مجمع اقتصاد فناوری نانو تلاش دارد تا زیست بوم مشوق نوآوری شکل بگیرد.

هدف ششمین مجمع اقتصاد فناوری نانو، انتخاب مسیر در فضای نوآوری است بر همین اساس ستاره قطبی که به عنوان ابزاری مهم و باستانی در جهت‌یابی انعکاسی است، به عنوان نمادی برای این نشست انتخاب شده است.

کارگاه‌ها و سخنرانی‌ها و موضوعات مورد بررسی در این مجمع پاسخ به سوالاتی چون چه فناوری‌، چه مسیری، چه ایده‌ای، چه بازار داخلی و چه بازار بین‌المللی به عنوان بازار هدف است.

مجمع اقتصاد فناوری نانو، بزرگترین گردهمایی سالانه‌ای است که در آن فعالان حوزه فناوری نانو در کنار یکدیگر به مدت دو روز به بحث و تبادل نظر پیرامون مدیریت و کسب‌وکار این فناوری می‌پردازند. ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به عنوان متولی برگزاری این رویداد، با همراهی پژوهشگاه نیرو، اقدام به برگزاری این دوره کرده است.

دکتر اسدی فرد در مورد عملکرد حوزه فناوری نانو از نظر تعداد شرکت و محصولات گفت: در حال حاضر حدود ۵۰۰ محصول تجاری شده  که در بازار توسط ۱۹۴ شرکت تاکنون عرضه شده است .۶۰ درصد شرکت‌ها مبتنی بر فناوری نانو فعالیت خود را آغاز کرده اند و ۴۰ درصد شرکت‌ها نیز از قبل محصول تولید می‌کردند و بعد حوزه کاری خود را به نانو تغییر و توسعه دادند. رشد بازار محصولات مبتنی بر فناوری نانو هر سال بالای ۱۰۰ درصد رشد داشته و سال گذشته بازار نانو ۱۴ هزار میلیارد ریال بوده است. سه مقصد صادرات محصولات نانوی ایرانی به ترتیب عراق، ترکیه و افغانستان بوده و پیش‌بینی می‌شود ‌در سال جاری صادرات به چین به بالغ بر ۱۰ میلیون دلار برسد.