گامی رو به جلو به‌منظور ایجاد «دید در شب» در انسان

گامی رو به جلو به‌منظور ایجاد «دید در شب» در انسان

پیش ‌از این دید در شب با استفاده از فناوری‌نانو در موش‌ها ایجاد شده بود. اکنون محققان این فناوری را یک گام دیگر به جلو برده و از رنگ‌های آلی که ایمنی بیشتری برای انسان دارد در این فناوری استفاده کردند.

سال گذشته خبری منتشر شد که در آن محققان، فناوری برای ایجاد دید در شب در موش‌های آزمایشگاهی ارائه کرده بودند. هر چند این موش‌هایی که از این نانوذرات در بدن آن‌ها استفاده شده بود بعد از ده هفته بدون هیچ اثر جانبی قادر به دید در شب بودند اما محققان این پروژه نگرانی‌هایی برای استفاده از این فناوری در انسان داشتند چرا که ممکن بود روی دید انسان و سلامتی کاربر تاثیر منفی داشته باشد. برای حل این مشکل، محققان راهکاری ارائه کردند.

هان از محققان این پروژه می‌گوید: «کار قبلی ما اشکالاتی داشت که باید رفع می‌شد، زیست‌سازگاری کاملا در آن لحاظ نشده بود و برای اینکه برای انسان نیز این فناوری استفاده شود، باید این مشکلات رفع می‌شد.»

محققان برای رفع این مشکل از رنگ‌های آلی استفاده کردند که می‌تواند برای انسان ایمن باشد. این رنگ‌های آلی نه تنها می‌توانند نور روشنی را ایجاد کنند، بلکه رنگ‌های سبز و آبی را نیز به‌وجود می‌آورند. همچنین این فناوری به سادگی می‌تواند از مراحل قانونی عبور کند و الزامات ایمنی را برای دریافت تاییدیه استفاده در انسان داشته باشد در حالی که رنگ‌های معدنی با مشکلاتی مواجه بودند.

به اعتقاد پژوهشگران، این رنگ آلی که محققان تولید کردند می‌تواند برای مصارف انسانی به کار رود و موجب دید در شب شود. همچنین این رنگ آلی قابلیت استفاده برای درمان برخی بیماری‌های چشم را نیز دارا است.

هان می‌گوید: «ما به دنبال چگونگی استفاده از امواج مادون قرمز برای رهایش دارو از این نانوذرات در گیرنده‌های نوری چشم هستیم.»

هرچند هدف نهایی این گروه استفاده از این فناوری در انسان است اما در قدم بعد آن‌ها قصد دارند تا از این فناوری برای ایجاد دید در شب در سگ استفاده کنند.

هان می‌افزاید: «اگر ما یک سگ با قابلیت دید در شب ایجاد کنیم، می‌توانیم با قرار دادن الگویی ویژه روی بدن مجرم، این امکان را برای سگ ایجاد کنیم که بدون مزاحمت برای دیگران به سادگی یک مجرم را از فاصله زیاد شناسایی کند.»