ساخت شیلد محافظ صورت حاوی نانوذرات نقره

یک استارت‌آپ هندی در حال تولید شیلد محافظ صورت است که روی سطح آن با استفاده از پوشش حاوی نانوذرات نقره پوشانده شده است. وجود نانوذرات موجب بروز خاصیت آنتی‌باکتریال می‌شود که نقش محافظتی شیلد را ارتقا می‌دهد.

شرکت آلفاتک سلوشنز (Apaha Tech Solutions) که در انکوباتور کارآفرینی و فناوری پارک STEP مستقر است، تولید شیلد‌های شفاف با قابلیت استفاده مجدد را آغاز کرده است، شیلدهایی که حاوی پوششی از جنس نانوذرات نقره است. این پوشش موجب افزایش ایمنی در برابر عوامل بیماری‌زا می‌شود.

بر اساس گفته‌های ارون ایسلور از دپارتمان شیمی در NITK که با این استارت‌آپ همکاری دارد، این اولین نمونه از شیلد محافظ صورت است که با استفاده از پوشش نانوذرات نقره ساخته می‌شود، پوششی که موجب بروز رفتار آنتی‌باکتریال در شیلد می‌شود.

در تولید این شیلد از یک لایه اسنفجی نیز استفاده شده که موجب نرمی آن می‌شود، در نتیجه حتی بعد از چهار ساعت استفاده از شیلد، احساس خستگی در کاربر ایجاد نمی‌شود.

این شیلد را می‌توان با استفاده از یک محصول صابونی و یک پنبه تمیز کرد و دوباره از آن استفاده نمود. به گفته ایسلور، قصد وی از تجاری‌سازی این محصول، عدم تحقق مطالبات مردم برای دریافت یک محصول با قیمت مناسب است.

وی می‌گوید: «علاوه براین من می‌خواهم به دانشجویان و جوانان نشان دهم که کارآفرینی در هر شرایطی امکان‌پذیر بوده و هند می‌تواند هر کالایی را با قیمت مناسب تولید کند. بخشی از پول به‌دست آمده حاصل از فروش این محصولات به‌عنوان حق امتیاز به NITK داده می‌شود. بخشی از آن نیز به نیروی انسانی درگیر در فرایند تولید داده می‌شود.»

این استارت‌‌آپ توسط دانشکده NITK مطابق سیاست استارت‌آپی دولت مرکزی راه‌اندازی شده است. هدف اصلی آن، تصفیه آب با استفاده از فناوری‌های نوین است. این شرکت برای کمک به مقابله با ویروس کرونا در حال تولید شیلد صورت است.

در این شیلد از یک لایه پلی‌استر شفاف استفاده شده که ضخامت ۱۰۰ میکرونی دارد و ۱۸۰ درجه جلوی صورت را می‌پوشاند و از این طریق به محافظت از کاربر می‌پردازد.

یک باند از جنس فوم نیز روی آن به کار رفته که انعطاف‌پذیر است. این استارت‌آپ سفارش‌هایی از چند شهر مختلف دریافت کرده است.