گیاهان آنتی‌بادی برای مقابله با بیماری‌های انسانی و گیاهی تولید می‌کنند

با همکاری شرکت آگروسورس (Agrosource) و مرکز خدمات تحقیقات کشاورزی (ARS) وزارت کشاورزی آمریکا (USDA) از گیاهان برای تولید نانوبادی‌هایی استفاده شده که به سرعت پاتوژن‌های نوظهور در انسان و کشاورزی را از بین می‌برد. این نانوبادی‌ها یک روش جدید امیدوارکننده برای درمان بیماری‌های ویروسی، از جمله کرونا هستند.

نانوبادی‌ها پروتئین‌های آنتی‌بادی کوچکی هستند که به‌طور طبیعی در حیواناتی مانند شتر، آلپاکا و لاما تولید ‌می‌شوند.

محققان مرکز خدمات تحقیقات کشاورزی برای پیشگیری و درمان بیماری سبز شدن مرکبات در درختان مرکبات به ارزیابی نانوبادی‌ها روی آوردند. این دانشمندان اکنون از فناوری SymbionTTM که اخیراً توسعه یافته و ثبت اختراع شده، استفاده کردند تا نشان دهند که نانوبادی‌ها را می‌توان به راحتی در یک سیستم گیاهی با کاربردهای گسترده کشاورزی و بهداشت عمومی تولید کرد.

به عنوان اثبات مفهوم، این تحقیقات نشان داد که نانوبادی‌هایی که ویروس کرونا را هدف قرار می‌دهند می‌توانند در سلول‌های گیاهی ساخته شوند و در مسدود کردن اتصال پروتئین سنبله کرونا به پروتئین گیرنده آن نقش داشته باشند، روندی که مسئول شروع عفونت ویروسی در سلول‌های انسانی است.

رابرت شاتر، پژوهشگر مرکز خدمات تحقیقات کشاورزی گفت: «ما در ابتدا می‌خواستیم راه حل‌های پایدار برای عوامل بیماری‌زا در تولید محصولات زراعی ایجاد کنیم. نتایج این تحقیق در واقع برای سیستم کشاورزی کشور موفق و سودمند است.»

شرکت آگروسورس (Agrosource) برای توسعه این سیستم تولید مبتنی بر گیاه با USDA-ARS همکاری می‌کند، آن‌ها در حال حاضر اقدامات لازم را برای درک چگونگی انتقال این پیشرفت به بخش تجاری انجام می‌دهند.

میشل هک، محقق مرکز خدمات تحقیقات کشاورزی گفت: «این یک پیشرفت بزرگ برای علم و راه‌حل‌های نوآورانه برای چالش‌های کشاورزی و بهداشت عمومی است. این سیستم مقرون به‌صرفه و گیاهی ثابت می‌کند که روش‌های جایگزینی برای مقابله و جلوگیری از گسترش عوامل بیماری‌زا در حال ظهور وجود دارد. این رویکرد پتانسیل گسترش فرصت‌های توسعه معیشت در مناطق کشاورزی روستایی کشور و سایر کشورها را دارد.»