برگزاری دهمین نشست سراسری مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

برگزاری دهمین نشست سراسری مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

دهمین نشست سراسری مدیران شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، روز یکشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

هر ساله اعضای این شبکه و سایر سازمان‌های همکار، در نشستی سراسری به بررسی عملکرد آزمایشگاه‌ها، نیازها و نحوه ارائه خدمات جدید می‌پردازند و طی این مراسم، از مدیران آزمایشگاه‌هایی که در طول مدت یک‌سال گذشته عملکرد مطلوبی داشته‌اند، تقدیر به عمل آمد.

رضا اسدی‌فرد، مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی کشور با اشاره به تاریخچه شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ایران اذعان کرد: شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ایران با هدف هم‌افزایی توانمندی‌های آزمایشگاهی کشور در حوزه‌های مختلف فناوری‌های پیشرفته و راهبردی، از ابتدای تیرماه سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد و ‌امروز می‌توان ادعا کرد این شبکه یک بخش اجتناب‌ناپذیر از زیست‌بوم فناوری کشور شده است.

وی ضمن قدردانی از زحمات معاون علمی ،فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در خصوص افزایش بودجه شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و اعتبارات ویژه‌ برای پژوهش‌های نیازمحور فناورانه، گفت: در دهمین دوره شبکه آزمایشگاهی، خدمات حمایتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، به ۹۰۰ میلیارد ریال افزایش داده شد و بر این اساس، در سال جاری ۳۰۰ میلیارد ریال حمایت‌های عمومی و ۶۰۰ میلیارد ریال حمایت برنامه محور در شبکه آزمایشگاهی ارائه شد. اسدی‌فرد ادامه داد: همچنین در سال ۱۴۰۲ علاوه بر اعتبارات عمومی باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی ویژه اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی که به‌صورت فصلی ارائه می‌شود، اعتبارات جدید مبتنی بر فعالیت‌های برنامه‌محور در حوزه توسعه فناوری و همچنین خروجی فعالیت‌های پژوهشی نیز ارائه شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۵۴ آزمایشگاه تخصصی و پژوهشی واحد علوم و تحقیقات عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری هستند و با توجه به عملکرد مطلوب ۱۷ آزمایشگاه در طی یک‌سال گذشته، جایگاه عضویت آن‌ها در شبکه مزبور به سطح «توانمند» ارتقا یافته است.

رضا اسدی‌فرد در خصوص شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با هدف افزایش بهره‌‌وری زیرساخت‌های آزمایشگاهی کشور خبر داد و افزود: پلتفرمی به‌منظور اشتراک‌گذاری دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی، ارائه خدمات آزمایشگاهی و حمایت از توسعه کمی و بهبود کیفی خدمات آزمایشگاهی راه‌اندازی شده است. به گفته او در این شبکه، خدمات آزمایشگاهی متنوعی در حوزه‌های فنی و مهندسی همچون مکانیک، مواد و متالورژی، برق و الکترونیک، شیمی، هوا فضا، معدن، حوزه‌های محیط زیست، کشاورزی و گیاهان دارویی، حوزه‌های زیست فناوری و پزشکی مانند داروسازی، سلول‌های بنیادی، مهندسی بافت، حوزه‌های علوم شناختی و مغز، صنایع دستی، مواد غذایی و غیره، به متقاضیان ارئه می‌شود.

اسدی‌فرد، با اشاره به ظرفیت‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان برای آزمایشگاه‌های بخش خصوصی و دانش‌بنیان افزود: تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان در سال جاری، ظرفیت‌های بسیار مهمی را در حوزه شرکت‌ها، صنایع و همچنین آزمایشگاه‌های دانش‌بنیان ایجاد کرد که می‌توانیم از این ظرفیت در حوزه آزمایشگاه نیز بهره ببریم و آزمایشگاه‌های بخش خصوصی می‌توانند به عضویت شبکه آزمایشگاهی در بیایند. رئیس مرکز امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان اظهار کرد: اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه موضوع دیگری است و صنایع می‌توانند از ظرفیت ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان استفاده کنند.

در این مراسم با حضور رضا اسدی‌فرد مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و شقایق حق‌جوی رئیس مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات، ۲۰ مرکز آزمایشگاهی برتر و ۱۰ آزمایشگاه که نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشتند؛ مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین نشست پرسش و پاسخ و بیان مشکلات با حضور مدیر و دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و مدیران مراکز عضو شبکه و بازدید از آزمایشگاه های مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما و مجتمع آزمایشگاهی رازی و همچنین آزمایشگاه فناوری نانو(تحقیقات اولتراسونیک) مجتمع دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، از دیگر برنامه‌های دهمین نشست مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی بود.

شرکت کنندگان در این رویداد که هرساله یکی از مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی میزبان آن است، ضمن تعامل و گفتگو با یکدیگر، به بیان تازه‌ترین اقدام‌ها، دستاورد‌ها و بیان تجربه‌هایشان می‌پردازند و با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های یکدیگر از جمله مرکز میزبان آشنا می‌شوند.

این رویداد همچنین فرصتی است تا مدیران و فعالان مراکز عضو شبکه، به بیان دغدغه‌ها و چالش‌هایشان بپردازند، دیدگاه‌هایشان را با مسئولان شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی مطرح کنند و برای ریل‌گذاری مسیر پیش رو، توسعه خدمات آزمایشگاهی و ارتقای ظرفیت‌ها، به بحث، گفتگو و تبادل نظر بنشینند.

نشست سالانه، اما هدف دیگری را نیز دنبال می‌کند که ایجاد انگیزه، ترویج و فرهنگ‌سازی توسعه ظرفیت‌های آزمایشگاهی، مشتری‌مداری، ارتقای استاندارد‌ها و روش آزمون‌ها و در نهایت ارائه خدمات بهتر به مخاطبان با رونق پژوهش‌های کارآمد، ارتقای کیفیت محصولات و نیز تحول آفرینی در اقتصاد دانش‌بنیان است.