توافق‌نامه‌ای برای آزمون بالینی روی نانوحامل ضد بیماری کبدی

دیسرنا فارماکیتیکالز (Dicerna Pharmaceuticals) برای انجام آزمون بالینی روی نانوحامل دارویی ویژه درمان نوعی بیماری کبدی، توافق‌نامه همکاری با شرکت تکمیرا (Tekmira) امضاء نموده است.

دیسرنا فارماکیتیکالز (Dicerna Pharmaceuticals) یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه درمان با RNAi است. این شرکت اخیراً توافق‌نامه‌ای با شرکت تکمیرا (Tekmira) به امضاء رسانده است که در قالب این همکاری مشترک، طرفین اقدام به توسعه فناوری نانوذرات لیپیدی نمایند. این فناوری موسوم به DCR-PH1 یکی از گزینه‌های احتمالی برای درمان بیماری هایپراوکسالوریا (PH1) است. PH1 نوعی ناهنجاری نادر کبدی است که در نتیجه نقص عملکرد کلیه اتفاق می‌افتد؛ تاکنون هیچ روش درمان قطعی برای این بیماری ارائه نشده‌است.
براساس این همکاری مشترک، DCR-PH1 روی مدل‌های حیوانی، آزمایش می‌شود. مقرر شد شرکت تکمیرا این فناوری را روی موش‌ها مورد آزمایش قرار دهد و در قبال این همکاری، ۲٫۵ میلیون دلار دریافت نموده است و درصورت تجاری‌سازی و فروش آن ۲۲ میلیون دلار دیگر دریافت نماید.
دوگلاس فامبورگ از مدیران شرکت دیسرنا می‌گوید: «شرکت دیسرنا روی به ثمر نشاندن پتانسیل‌های روش درمانی مبتنی بر RNAi کار می‌کند. با توجه به تجربه شرکت تکمیرا در حوزه رهاسازی دارویی با نانوذرات لیپیدی برای درمان مشکلات کبدی، این همکاری مشترک در حوزه توسعه فناوری DCR-PH1 به ثمر خواهد نشست. ما چشم به راه فاز اول آزمون بالینی روی حیوانات در سال ۲۰۱۵ هستیم. هدف ما، پاسخ به نیاز بازار در این حوزه است.»
مارک موری، مدیرعامل شرکت تکمیرا، می‌گوید: «این توافق‌نامه مشترک می‌تواند موقعیت ما را در حوزه رهاسازی دارویی با RNAi تقویت نماید. این فناوری جدید می‌تواند کاربردهای درمانی مختلفی داشته باشد. ما از همکاری مشترک با دیسرنا بسیار خرسندیم.»
فناوری نانوذرات لیپیدی یک روش رهاسازی دارویی بسیار پرکاربرد است. در این روش، RNAi می‌تواند نانوذرات لیپیدی با ساختار یکسان را تحریک نموده تا داروی خود را در محل موردنظر رها کند. این فناوری به گونه‌ای است که به راحتی می‌توان نانوذرات لیپیدی را در حجم انبوه تولید نمود. این محصول تاکنون توسط سازمان‌های مختلف از نظر ایمنی مورد ارزیابی قرار گرفته است تا بتواند مجوز انجام آزمون بالینی را دریافت نماید. این نانوحامل از چند بخش لیپیدی تشکیل شده‌است و می‌توان برای مصارف مختلف، هر یک از این بخش‌ها را بر حسب ضرورت تغییر داد.