هفتمین سخنرانی متخصصان ایرانی غیرمقیم در حوزه فناوری‌نانو برگزار شد

هفتمین سخنرانی متخصصان ایرانی غیرمقیم در حوزه فناوری‌نانو با موضوع «ﻓﻴﺒﺮﻫﺎی ﭼﻨﺪ‌ﻣﺎﺩه‌ای و ﻛﺎﺭﺑﺮﺩﻫﺎی ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ اﭘﺗﻴﻚ و ﻓﻨﺎﻭﺭی ﻧﺎﻧﻮ» ۲۸ شهریورماه ۱۳۹۵ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

طرح «همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم» به منظور انتقال دانش، تجربه و ایده‌های فناورانه به کشور و همچنین ایجاد ارتباط موثر دانشمندان غیرمقیم با همتایان داخلی و مراکز علمی و فناوری منتخب توسط معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری و بنیاد ملی نخبگان‌ تدوین شده و در حال اجرا است.

در راستای تحقق این طرح و استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشی متخصصان و دانشمندان برجسته ایرانی غیرمقیم، بنیاد ملی نخبگان با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری‌ نانو از اساتید، متخصصان، کارآفرینان و دانشمندان برجسته ایرانی مقیم خارج از کشور فعال در حوزه فناوری نانو برای سخنرانی در موسسات آموزشی و پژوهشی دعوت می‌نماید.

در همین راستا سخنرانی دکتر سروش شباهنگ با موضوع « Multi-material fibers and applications in optics and nanotechnology»  و با حضور دانشجویان و اساتید علاقمند، ۲۸ شهریورماه در سالن سخنرانی پروفسور سلیمی واقع در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

ایشان در بخشی از این سخنرانی به شرح فعالیت‌ها و دستاوردهای علمی خویش در این زمینه پرداخت. از جمله سوابق علمی و پژوهشی ایشان و همکارانشان می‌توان به چاپ ۲ مقاله در مجله Nature، چاپ ۱ مقاله در مجله Nano Lett. و ثبت ۳ اختراع بین‌المللی تحت عناوین زیر اشاره کرد:

Controlled Fragmentation of Multimaterial Fibers and Films via Polymer Cold-Drawing, Nature, 2016
Structured spheres generated by an in-fiber fluid instability, Nature, 2012
Thermal drawing of high-density macroscopic arrays of well-ordered sub-5-nm-diameter nanowires, Nano Lett., 2011

In-Fiber Particle Generation (US20130202888 A1), Also published as: WO 2013192368 A2
Thermal fiber drawing (TFD) with added core break-up process and particles therefrom (EP 2632866
A2), Also published as: WO2012058314A2, WO2012058314 A3.
Systems and methods for producing robust chalcogenide optical fibers (WO 2013166401 A1)

گفتنی است دکتر سروش شباهنگ، محقق پسادکتری در Harvard Medical School است.

شایان ذکر است، جزئیات کامل طرح «همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم» در صفحه اینترنتی این طرح در پایگاه اینترنتی ستاد نانو بیان شده است.