افتتاح خط‌تولید انبوه نانوداروهای ضد سرطان

با حضور وزیر امور خارجه و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ، خط تولید نانوداروهای ضد سرطان با ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ هزار ویال در پارک علم و فناوری پردیس به بهره برداری رسید.

در گام نخست، از این خط برای تولید سالانه ۱۲ هزار ویال نانو داروی ضد سرطان تزریقی سینادوکسوزوم استفاده می شود. 
در آینده نزدیک از این زیرساخت برای تولید نانو داوهای دیگر استفاده خواهد شد. 

مهناز قمی مدیرعامل شرکت دانش بنیان اکسیر نانو سینا در مورد ویژگی های این خط تولید گفت: «سایت تولید داروهای ضد سرطان نانویی تزریقی برای اولین بار در کشور با استفاده عمده از دستگاهها و تجهیزات ساخت ایران ایجاد شده است و یک خط تولید چند منظوره برای تولید داروهای خاص ضد سرطان بر اساس فناوری نانو است که ضمن جلوگیری از خروج ارز و ایجاد اشتغال، برای صنعت دارو‌های نانویی ارزش افزوده به همراه خواهد داشت.»

به گفته وی، ارزش راه اندازی سایت تولید داروهای ضد سرطانی نانویی تزریقی بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال بوده است و شرکت دانش بنیان اکسیر نانو سینا در نظر دارد در آینده از این سایت برای تولید ۴ داروی ضد سرطان لیپوزوم تزریقی مبتنی بر فناوری نانو استفاده کند.
دکتر قمی در ادامه افزود: «هر ویال از داروی سینادوکسوزوم در آمریکا ۷۰۰دلار است که با تولید انبوه آن در کشور، بیماران سرطانی مبلغی کمتر از صدهزارتومان برای هر ویال این دارو پرداخت خواهند کرد».  ۹۰درصد از هزینه این دارو را بیمه و ۱۰ درصد از آن را بیمار پرداخت می کند. این دارو از سال ۹۱ درخط تولید شرکت سبحان آنکولوژی واقع در رشت، تولید می شد اما با بهره برداری از خط تولید جدید، نانوداروهای ضد سرطان تزریقی مطابق با استانداردهای بالای بین المللی بصورت انبوه تولید خواهد شد. در حال حاضر مشابه خارجی سینادوکسوزوم در  کشورهای امریکا، بلژیک و هند تولید می شود.
گفتنی است که این خط تولید در حاشیه بازدید محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از پارک علم و فناوری پردیس افتتاح گردید.