مرکز خدمات آزمایشگاهی شریف؛ همکاری در پروژه Risk-GONE اتحادیه اروپا

مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی شریف با بیش از ۸۰ آزمایشگاه، با استقرار استانداردهای لازم به سطحی از کیفیت در خدمات خود رسیده است که در حال حاضر در پروژه Risk-GONE اتحادیه اروپا مشارکت دارد.

مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی شریف با دارا بودن بیش از ۸۰ آزمایشگاه، تقریبا نیمی از خدمات آن در حوزه نانو (آنالیز و شناسایی مواد) است. این آزمایشگاه با افزایش دامنه آزمون‌های تحت استاندارد ۱۷۰۲۵ از ۵۳ آزمون به ۹۴ آزمون موفق به بهبود کیفی خدمات خود شده است به طوری که در حال حاضر به‌عنوان یکی از بازوهای اجرایی کارگروه استاندارد و ایمنی ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو با مشارکت در پروژه Risk-GONE) Risk Governance of NanoTechnology) از برنامه‌های H2020 اتحادیه اروپا، در تدوین دستورالعمل‌های ایمنی و استاندارد نانومواد با کشورهای اروپایی همکاری دارد.

دکتر نعیمه ناصری؛ مدیر مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی شریف درباره مزیت‌های این مجموعه می‌گوید: «این مجموعه آزمایشگاهی دارای دستگاه پیشرفته XPS فعال بوده که از نظر توانمندی در سطح کشور کم‌نظیر است، همچنین آزمایشگاه آب و فاضلاب مرکز دارای ۳۲ آزمون تحت گواهی آزمایشگاه معتمد سازمان محیط‌زیست بوده و آزمایشگاه آزمون و ارزیابی تجهیزات شبکه مرکز، آزمایشگاه همکار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و دارای گواهینامه تایید صلاحیت آزمایشگاه‌های ارزیابی امنیتی محصولات سازمان فناوری اطلاعات ایران است. آزمایشگاه مخابرات سیار مرکز، آزمایشگاه همکار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.»

دکتر ناصری درباره برنامه‌های این مجموعه آزمایشگاهی می‌گوید: «ما تلاش داریم تا با افزایش تجهیزات جدید، توانمندی آزمایشگاه‌ها را ارتقاء دهیم، همچنین به دنبال بهبود کمی و کیفی آزمون‌ها هستیم. عملکرد این مجموعه آزمایشگاهی طی یک سال گذشته به‌گونه‌ای بوده که رتبه هشتم کشوری در میان ۲۹۰ آزمایشگاه عضو شبکه در پنجمین سال دوره ارزیابی و رتبه‌بندی مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‎های راهبردی را کسب نموده و امیدواریم که با توسعه بیشتر بتوانیم این رتبه را ارتقاء دهیم.»

دکتر ناصری برگزاری برخی دوره‌های آموزشی و کارگاه‌ها نظیر کارگاه تخصصی آنالیز سطح و آنالیز پیشرفته SPM را از فعالیت‌های جانبی این آزمایشگاه عنوان کرد.

مدیر مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی شریف، دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو را فرصت مناسبی برای معرفی توانمندی‌های این آزمایشگاه به محققان و اساتید دانشگاه و همچنین شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌نانو می‌داند.