استفاده از نانوکامپوزیت‌های ایرانی در ساخت سپر خودرو

استفاده از نانوکامپوزیت‌های ایرانی در ساخت سپر خودرو

یکی از تولیدکنندگان سپر خودرو، اقدام به استفاده از نانوکامپوزیت‌های شرکت شمیم ‌پلیمر کوثر برای ساخت سپر خودرو کرده است. استفاده از این پلیمرهای تقویت شده با نانوذرات موجب بهبود استحکام و رنگ‌پذیری سپرها می‌شود.

شرکت تولیدی صنعتی مهرخواه که در حوزه ساخت قطعات پلیمری فعالیت می‌کند، یکی از شرکت فعال در زمینه تزریق و مجموعه‌سازی قطعات پلیمری در ایران است که اخیرا اقدام به استفاده از فناوری‌نانو در تولید قطعات پلیمری خودرو کرده است. این شرکت از پلی‌پروپیلن‌های تقویت شده با نانوذرات که توسط شرکت شمیم پلیمر کوثر توسعه داده شده برای ساخت سپر خودرو استفاده می‌کند.

محوریت این تقاضا جایگزینی سپر معمولی با سپر حاوی نانوذرات است تا خواص مکانیکی و رنگ‌پذیری سپر خودرو بهبود یافته و در نهایت محصولی با کیفیت و استحکام بالاتر به بازار عرضه شود.

شرکت شمیم پلیمر نانوکامپوزیتی ارائه کرده که قابلیت استفاده در سپر، ملحقات سپر و قطعات پلیمری را در دیگر صنایع دارد. به علت وجود تقویت‌کننده نانویی، خواص مکانیکی نظیر مقاومت به ضربه ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته و در عین حال رنگ‌پذیری در قطعات پلیمری به صورت چشمگیری بهبود یافته است.

پلی‌پروپیلن (PP) به دلیل ارزان‌ قیمت بودن و خواص مکانیکی و قالب‌پذیری فوق‌العاده‌ در تولید بیش از ۵۰ درصد مواد پلاستیکی مورداستفاده در صنعت خودرو به کار می‌رود. ترکیبات پلی‌پروپیلن در قسمت‌های مختلف خودرو از قبیل سپر، داشبورد و درب‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند.

ترکیب نانوذرات با ماتریس پلیمری توجه زیادی در زمینه کاربرد ترکیبات پلی‌پروپیلن در صنعت خودروسازی به خود اختصاص داده است. این امر به دلیل امکان استفاده از میزان کم نانوذرات (به‌عنوان فیلر) با افزایش خواص مکانیکی ضربه و استحکام است.

براساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت شمیم پلیمر کوثر، افزودن نانوذرات به‌عنوان فیلر یا پرکننده در ماتریس پلیمری منجر به بهبود استحکام مکانیکی و مقاومت در برابر ضربه می‌شود. خواص مکانیکی این محصول طبق آزمون کشش تک‌محور مطابق استاندارد ASTM 638:14 بهبود یافته به‌ طوری‌ که استفاده از نانومواد منجر به افزایش ۳ و ۶۸ درصدی به ترتیب در استحکام تسلیم و ازدیاد طول در نقطه شکست شده است. همچنین یک کاهش ۱۰ و ۵۰ درصدی به ترتیب در استحکام شکست و ازدیاد طول در نقطه تسلیم اتفاق می‌افتد. مطابق آزمون ضربه چارپی طبق استاندارد ASTM D6110:10 افزایش ۵ برابری در مقاومت در برابر ضربه محصول نهایی رخ می‌دهد.

این همکاری مشترک می‌تواند به ارتقاء صنعت خودرو و بهبود قطعات مورد استفاده در خودروهای ساخت داخل منجر شود.