چاپ سه مقاله درباره توسعه نانوواکسنی برای مقابله با ویروس‌ها

پژوهشگران راهبرد جدیدی برای مقابله با ویروس‌ها ارائه کردند که در آن از نانوذرات برای تولید واکسن استفاده می‌شود. این گروه، نتایج یافته‌های خود را در قالب سه مقاله منتشر کردند که جزئیات مختلفی درباره این واکسن‌ها در مقالات قید شده است.

یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه پزشکی واشنگتن، راهبرد جدیدی برای طراحی واکسن ارائه کردند که می‌تواند ایمنی در برابر برخی ویروس‌ها از جمله ایدز، آنفولانزا و کووید ۱۹ را فراهم کند.

دانشمندان با استفاده از این روش پروتئین‌هایی را از سطح ویروس موسوم به آنتی‌ژن به نانوذرات پروتئینی متصل کردند. در این رویکرد، امکان کنترل بی‌سابقه‌ای روی پیکربندی مولکولی واکسن فراهم می‌شود.

در این تحقیق که شامل ارزیابی پیش‌بالینی روی برخی مدل‌های حیوانی است، نتایج جالب توجهی به‌دست آمده که در سه مقاله مختلف این نتایج به‌چاپ رسیده است.

در مقاله اول که در نشریه eLife به چاپ رسیده است، شرح کلی راهبرد طراحی واکسن و چگونگی استفاده از آن برای ایجاد گزینه‌های احتمالی برای تولید واکسن ضدایدز، آنفولانزا و RSV منتشر شده است.

جورج اودا از محققان این پروژه می‌گوید: «یکی از مواردی که در این تحقیق پیدا کردیم این بود که اگر یک آنتی‌ژن ویروس را روی نانوذرات مختلفی قرار دهیم، منجر به تغییراتی در آنتی‌بادی تولیدشده می‌شود؛ این نتایج می‌تواند برای اصلاح پاسخ ایمنی بدن به‌کار رود به‌طوری‌که بتوان سیستم ایمنی را برای ایجاد پاسخ ایمنی طولانی‌تر تحریک کرد.»

در مقاله دوم که در نشریه PLOS Pathogens به‌چاپ رسیده است، چگونگی عملکرد یکی از نانوذرات موجود در واکسن، برای مقابله با بیماری ایدز، موردبررسی قرار گرفته است. آن‌ها این نانوذرات را روی خرگوش موردآزمایش قرار دادند. این تیم تحقیقاتی دریافتند که ایمن‌سازی مکرر واکسن منجر به نسبت بالایی از خنثی‌سازی آنتی‌بادی‌ها در مقایسه به همان آنتی‌ژن می‌شود که فاقد نانوذرات باشد.

در مقاله سوم که در نشریه npj Vaksines به‌چاپ رسیده است، محققان نشان دادند که چگونه یکی از واکسن‌های ضدایدز که حاوی نانوذرات است در بدن موش به‌حرکت در می‌آید. محققان دریافتند که بعد از سه روز، در بافت غدد لنفاوی این نانوذرات متمرکز می‌شوند، جایی که سلول‌های B یاد می‌گیرند که چگونه با عفونت مقابله کنند.