استقبال خوب از رقابت «جایزه طراحی ایران»

دبیر نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت، ‌از استقبال قابل توجه شرکت‌ها از رقابت جایزه طراحی ایران خبر داد.

دکتر رضا اسدی‌فرد دبیر نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت، درباره چیستی طراحی صنعتی و نقش آن در توسعه محصولات گفت: «اساتید، طراحی صنعتی را  فرایندی می‌دانند شامل گرفتن یک محصول و از نظر عملکرد،‌ فرم و البته هزینه ساخت، آن را به نقطه مطلوب بردن، است. نقش اصلی طراحان صنعتی پس از اثبات یک فناوری در تیم توسعه محصول شرکت نمایان می‌شود. یک طراح به مطالعه عملکرد، فرم و ارتباط محصول قابل توسعه با کاربر و محیط می‌پردازد. طراح با استفاده از اطلاعاتی که از رصد بازار محصول کسب کرده می‌تواند طراحی محصول و فرایند تولید آن را پیشنهاد دهد. طراح صنعتی نقش اساسی در توسعه سبد محصولات از هر فناوری دارد. یکی از مهمترین اقدامات در مسیر برندسازی شرکت‌ها، توجه به طراحی صنعتی محصولات و بسته‌بندی آن‌ها است.»

وی افزود: «با مطالعاتی که داشتیم با نهادهای دولتی در دنیا برخورد کردیم که متولی توسعه طراحی در کشورها بودند، مانند شورای طراحی انگلستان که سال ۱۹۴۴ راه افتاد و یا شورای طراحی آلمان که سال ۱۹۵۳ راه‌اندازی شده و یا شورای ترویج طراحی ژاپن که ۱۹۶۱ شورع به کار کرده است. ما برنامه این نهادها را مرور کرده بودیم. در بررسی که شورای طراحی انگلستان همین اواخر انجام داده، مشخص شده که شرکت‌های آگاه از طراحی بصورت میانگین ۷% سهم بازار بیشتری از رقبای خود دارند. با توجه به اهمیت طراحی، ما این موضوع را همیشه به شرکت‌ها گوشزد می‌کردیم ولی از زمانی (حدود سال ۱۳۹۰) که به شرکت‌ها کمک می‌شد تا در نمایشگاه‌های بین‌المللی محصولات خود را بازاریابی کنند، آنان متوجه این موضوع شدند. معمولا شرکت‌های ایرانی مزیت رقابتی خود را کارایی بالا و قیمت مناسب قرار می‌دادند. ولی بازدیدکنندگان جذب غرفه نمی‌شدند تا در این موارد با شرکت‌ها وارد مذاکره شوند. بعضی شرکت‌ها زود متوجه این موضوع شده و برای حضور در نمایشگاه‌های بعدی تلاش کردند حداقل ظاهر محصول خود را بهبود دهند. در اینجا با حمایت معاونت و همکاری معدود طراحان صنعتی ایرانی که در این حوزه تخصص دارند، محصولات با کیفیت‌تری تولید شد و به بازار ارائه گردید. موفقیت‌های پس از آن در بازار، شرکت‌ها را به استفاده مدوام ازین خدمات ترغیب کرد.»

رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، درباره پروژه‌های شاخص پیشین که نقش طراحی صنعتی در آن‌ها پررنگ بوده، گفت: «دستگاه پوشش‌دهی طلا شرکت پوشش‌های نانوساختار، دستگاه اسپک شرکت پرتو نگار پرشیا و یا تجهیزات آزمایشگاهی شرکت نانوحسگرسازان سلامت آریا و تعداد زیادی محصولات دیگر که سعی کردیم همه این کارهای شاخص را جهت ترویج این موضوع در غرفه مرکز طراحی ایران به نمایش بگزاریم. هر یک از این مواردی که گفتم هم از نظر فنی و هم از نظر طراحی کارهای شاخصی هست که پیشنهاد می‌کنم جهت انتقال تجریه مصاحبه جداگانه‌ای با این دوستان انجام شود.»

دکتر اسدی‌فرد درباره اهداف شکل‌گیری جایزه طراحی در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی گفت: «بعد از ۱۰ سال فعالیت در این حوزه، امروز دیگر شما شاهد کارهای شاخص در این حوزه هستید. اکنون مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان با راه‌اندازی مرکز طراحی ایران وارد مرحله جدیدی از توسعه و ترویج طراحی شده است. یکی از روش‌های ترویجی که در پیش گرفتیم موضوع ایجاد رقابت طراحی است. با کمک رسانه‌ها و طراحان در برگزاری جایزه طراحی ایران، به‌دنبال این هستیم که موضوع طراحی صنعتی را در کشور پررنگ‌تر کنیم. در خصوص تجهیزات آزمایشگاهی هم باید گفت که بدلیل همزمانی با نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران و امکان داوری حضوری از این محصولات این انتخاب انجام شد.»

ایشان اصالت طراحی به معنی کپی نبودن از محصول مشابه داخلی و خارجی و موجود بودن محصول در بازار را از موضوعات مهم در ارزیابی جایزه طراحی ایران عنوان کرد. در خصوص دیگر شاخصه‌های ارزیابی جایزه نیز ایشان بر انطباق طراحی با روش ساخت و تولید و انطباق طراحی با کاربر و محیط استفاده اشاره کرد.

دکتر اسدی‌فرد درباره استقبال از این رقابت گفت: «شرکت‌های حاضر در نمایشگاه استقبال خوبی از این رقابت کردند که این موضوع سبب شده زمان اختتامیه و اعلام برندگان را جابه‌جا کنیم. تیم اجرایی دبیرخانه موازی با ثبت نام شرکت‌ها، ارزیابی مستندات را آغاز کرده‌اند. پس از داوری اولیه بر اساس مستندات ارسالی، مرحله نهایی داوری در نمایشگاه تجهیزات ایران ساخت و بصورت حضوری انجام خواهدشد. ارزیابی و داوری طراحی، آن هم در تجهیزات با دانش فنی بالا، امری پیچیده و زمانبر است. به همین دلیل اختتامیه این رقابت، دو هفته بعد از نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایگشاهی برگزار خواهد شد.»

متقاضیان شرکت در این رقابت می ­توانند جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر به صفحه جایزه در سایت مرکز طراحی ایران مراجعه نمایند.­

صفحه اصلی

شماره تماس دبیرخانه: ۶۳۱۰۳۲۴۴ و ۶۳۱۰۳۲۱۴