نحوه انتخاب روش مناسب تأمین مالی برای استارتاپ‌های حوزه هاردتک

وبیناری با عنوان «نحوه انتخاب روش مناسب تأمین مالی برای استارتاپ‌های حوزه هاردتک» و با مشارکت دکتر «مهسا قربانی»، مشاور تأمین مالی و سرمایه‌گذاری نوآورانه، در روز یکشنبه مورخ ۲۴ اسفندماه از ساعت ۱۸ الی ۱۹ به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود.

مبحث تأمین مالی و جذب سرمایه، همواره به‌عنوان یکی از چالش‌های اصلی راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید و یا توسعه کسب‌وکارهای موجود مطرح بوده است. این امر، در حوزه کسب‌وکارهای نوآورانه و استارت‌آپ‌های مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته، از اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشد؛ چرا که از یک‌سو، ماهیت نوآوری و فناوری با نوعی عدم قطعیت همراه بوده و از سوی دیگر، توسعه و تجاری‌سازی یک ایده فناورانه، عموماً نیازمند حداقلی از سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تحقیق و توسعه است. از سوی دیگر، ریسک بالای شکست تجاری‌سازی فناوری، نرخ بازگشت سرمایه در این حوزه را با ابهامات جدی مواجه نموده و در نتیجه، روش‌های سنتی تأمین مالی کسب‌وکار، به‌ویژه اخذ وام از بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی، راهگشا نخواهد بود.

در واکنش به این چالش جدی، نوآوری‌های مختلفی در زمینه راهکارهای جذب سرمایه در حوزه‌های فناورانه رخ داده که برای مثال، می‌توان به استفاده از کمک فرشتگان کسب‌وکار، ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر (VCs)، فعالیت نهادهای حامی نظیر پارک‌های علم و فناوری و مراکز شتاب‌دهنده کسب‌وکارهای نوپا و همچنین مشارکت سرمایه‌گذاران خرد در قالب پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری جمعی اشاره نمود.

هر یک از روش‌های جذب سرمایه در استارت‌آپ‌های مبتنی بر فناوری، با توجه به ماهیت و ویژگی‌های آن‌ها، در بخشی از چرخه عمر استارت‌آپ بکار گرفته می‌شوند؛ با این حال، هنوز هم خلأ بزرگی در فرآیند تأمین مالی شرکت‌های کارآفرین نوپا، در مراحل اولیه تجاری‌سازی وجود دارد. بنا بر مطالعه اخیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیرامون سنجش فضای کسب‌وکار، بیش از ۶۵ درصد از بنگاه‌های نوپای ایرانی، دسترسی به منابع مالی را یک مانع بسیار مهم در ایجاد و توسعه کسب‌وکار خود می‌دانند. این رقم، در جهان به‌طور میانگین برابر با ۳۱ درصد و در کشورهای خاورمیانه در حدود ۳۴ درصد است. این آمار، به خوبی اهمیت جذب سرمایه در استارت‌آپ‌های ایرانی و شدت معضلات در این حوزه را نشان می‌دهد.

سؤال اینجا است که روش مناسب تأمین مالی در استارت‌آپ‌ها چیست؟ در پاسخ باید گفت که هر یک از روش‌های جذب سرمایه دارای مزایا و معایب منحصر به خود بوده و نمی‌توان نسخه‌ای یکسان برای تمامی استارت‌آپ‌ها تجویز کرد. دوره عمر استارت‌آپ، میزان بودجه مورد نیاز، حوزه فناوری، نرخ دسترسی به سرمایه‌گذاران و …، از مواردی است که باید در انتخاب گزینه‌های تأمین مالی به آن‌ها فکر کرد. برای مثال، اگر شما بر روی یک محصول مصرفی در بازار کار می‌کنید و عملاً مدل کسب‌وکار شما «B2C» است، استفاده از سرمایه‌گذاری جمعی می‌تواند راهگشا باشد، اما اگر یک فناوری کاملاً خاص و مورد نیاز یک صنعت را توسعه داده‌اید و یا مدل کسب‌وکار شما «B2G» برای تعامل با نهادهای دولتی است، عموم مردم و سرمایه‌گذاران خرد، احتمالاً رغبتی برای سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ شما نخواهند داشت.

با توجه به اهمیت موضوع تأمین مالی و نقش کلیدی آن در موفقیت استارت‌آپ‌ها، دومین وبینار از مجموعه رویدادهای «تأمین مالی» به‌عنوان یکی از سرفصل‌های اصلی تقویم زمستانه کاریز، به انتخاب روش مناسب جذب سرمایه می‌پردازد. «شتاب زمستانه در هاردتک»، تلاشی از سوی کاریز برای کمک به توسعه فرهنگ کارآفرینی و نوآوری در کشور و پاسخ به نیاز روزافزون استارت‌آپ‌های داخلی به آموزش‌ها و مبانی کاربردی مدیریت کسب‌وکار است. این وبینار، با عنوان «نحوه انتخاب روش مناسب تأمین مالی برای استارتاپ‌های حوزه هاردتک» و با مشارکت سرکار خانم دکتر «مهسا قربانی»، مشاور تأمین مالی و سرمایه‌گذاری نوآورانه برگزار می‌گردد. این رویداد، در روز یکشنبه مورخ ۲۴ اسفندماه و از ساعت ۱۸ الی ۱۹ و به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

گفتنی است که نخستین رویداد مرتبط با موضوع تأمین مالی، وبینار «آشنایی با انواع روش‌های تأمین مالی نوآورانه در جهان و ایران» است که در مورخ ۱۷ اسفندماه برگزار شده و به مرور روش‌های مختلف تأمین مالی و معرفی راهکارهای تأمین مالی نوآورانه در مقیاس جهانی و ملی می‌پردازد.

اگر از فعالان حوزه کارآفرینی و فناوری، به‌ویژه در حوزه فناوری‌های سخت هستید، اگر به مباحث اقتصادی کسب‌وکار و چگونگی جذب سرمایه علاقه دارید، اگر ایده‌ای نوآورانه در ذهنتان شکل گرفته و نمی‌دانید از کجا و با چه سرمایه‌ای شروع کنید، در این وبینار شرکت کرده و با چگونگی انتخاب روش مناسب برای تأمین مالی در استارت‌آپ‌های حوزه هاردتک بیشتر آشنا شوید.

گفتنی است، پس از تجربه موفقیت‌آمیز وبینارهای مختلف از سوی کاریز و استقبال مخاطبین از آن‌ها، این برنامه اقدام به برگزاری منسجم و یکپارچه رویدادهای خود در قالب تقویم زمستانه کاریز نموده است. این رویداد بزرگ که تحت عنوان «شتاب زمستانه در هاردتک» و با عناوین متنوع و کاربردی از نیازهای مختلف استارت‌آپ‌ها در حوزه فناوری‌های سخت (هاردتک) برگزار می‌گردد، تلاشی از سوی کاریز برای کمک به توسعه فرهنگ کارآفرینی و نوآوری در کشور و پاسخ به نیاز روزافزون استارت‌آپ‌های داخلی به آموزش‌ها و مبانی کاربردی مدیریت کسب‌وکار محسوب می‌شود. در شتاب زمستانه کاریز، ۲۰ رویداد آنلاین با موضوعات منحصربه‌فرد در حوزه فناوری‌های سخت، با شعار پنج دنده تا قهرمانی (تیم، سرمایه، مجوز، فرصت و پتنت) برگزار می‌گردد. وبینار حاضر، بخشی از سلسله وبینارهای مالکیت فکری و ثبت اختراع تقویم زمستانه کاریز می‌باشد. به افرادی که در همه این وبینارها حضور فعالی داشته باشند، گواهی حضور نیز اعطا می‌گردد.